"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Ağustos 22, 2006

karabaş

mevsiminde İzmir'de pazarlarda satarlar karabaşı. bir de Kemeraltı'nda. tazecik mor çiçekli demetleri eve götürür, mutfak tezgahı üzerinde bir bardağa yerleştirir, her çay demliğine atarsın bir başcık. aktarlarda kurusu da satılır her mevsim. kolestrole ve öksürüğe iyi gelir, derler. bilemem. sadece dağlardan gelen bu güzelliğe demlikte yer açmanın ve hafif kekikli kokusunu çayda duymanın ruhlarda yaratacağı sağlıklı etki bile yeterlidir bence.

bir yerlerde bir tür lavanta olduğunu ilk okuduğumda inanmamıştım. heyhat, doğru. latince adı lavandula stoechas. akdeniz ülkelerinde kendiliğinden yetişen bir tür yabani lavanta. geçenlerde hep alışveriş yaptığım süpermarketin bitki bölümünde gördüm saksılar içinde. çiçek de açmış, ne güzeldi. bir tane alıp eve götürmek, mutfağa biraz akdeniz getirmek vardı. ve lakin saksı üzerinde "süs amaçlıdır, yenilmez" yazıyordu. kimya laboratuvarına döndürmüşler belli ki lavanta saksılarını. kös kös döndüm eve, almadan tabii. suç bende, süpermarketten seri üretilmiş lavanta alma fikrine nerden kapıldım ki zaten?

fotoğraf: Eric in SF

3 yorum:

  1. Ben ona kulakli lavanta diyorum :) Hatta anlatabilmek icin iki parmakla kendime kulak yapiyorum :P Cok da seviyorum ama diger turleri kadar kokmuyorlar sanki :( Belki dogadaki, dagdaki, ormandakiler kokuyordur, bilemiyorum Turkiye'de daha karsilasmadik. Komsu bahcelerinde var supermarketten gelme olanlar...

    YanıtlaSil
  2. Dilek, Izmir taraflarinda tanidigin varsa iste bir dal köklendirip göndersinler. Ya da daha iyisi bu bahara tohumunu edinmeyi düsünüyorum, istersen sana da göndereyim.

    YanıtlaSil
  3. Bir arkadasim Gebze'de ormanin icinde varolduklarini soylemisti. Onlara gittigimde gidip bakacaktik da. O da Ingiltere'den kesin donus yapanlardan ve benden daha da cok bitki meraklisi :) Hatta oradan bir kok alacakti. Ben dogadan ayirmaya kiyamadim :(

    Lavantayi tohumdan bitkiye donustur ilk sen. Sonra sana imdat derim :)

    YanıtlaSil