"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazartesi, Kasım 17, 2008

Malta: renk renk

Hibiscus rosa-sinensis (nam-ı diğer Çin gülü) Malta'da çok sevilen süs bitkilerinden biri. Aslen kırmızı çiçekleri olmasına rağmen benim çok da anlayamadığım genetik bir sebeple bu çiçeği çaprazlamak ve her defasında bir birinden farklı renk ve şekillerde yeni varyasyonlar üretmek mümkünmüş. Aslen doğu Asyalı ve herdem yeşilmiş. Balkonlarda, kapı önlerinde saksı içinde yetişenlerini de görmek mümkün, bahçelerde ağaç şeklinde yetişenlerini de. Bunlar da benim burada görüp fotoğrafladıklarım:

Kırmızı:

Kırmızı Japon gülü



Pembe ve kat kat:

Pembe



Pembe ve yalın kat:

IMG_146Pembe, Lantana ile



Sarı:

Sarı

Bir de fotoğraflamaya vakit bulamadan açıp solan krem-beyaz renkli bir tane var. Kırmızısı bir yana sanırım en sevdiğim ikinci sıradaki pembe renkli olan. Taç yapraklarının grapon kağıdından yapılmışcasına gerçeküstü bir duruşu var. Siz bahçenizde hangisine yer açardınız?

21 Aralık - Güncelleme:Bir de ara sokaklarda bir evin kapısı dibinde şu sarı, katmerli Çin Gülü'ne rastladım:

Çin gülü - sarı , katmerli

10 yorum:

  1. Sarisina, alina, yesiline moruna :) Hepsine hepsine...

    YanıtlaSil
  2. Hacimli ve zarif katmerliden var bahcemde ama öyle anlamsiz bir yere dikilmis ki zavallicik zerafetini hic kimse göremiyor. Inat edercesine, dikkat cekmek istercesine de ihtisamli ve bol cicegi oldu üstelik!! Bazen das Perfecte Dinner'da görüyorum da proseco'ya karistiriyorlar Hibiscus'u ya da Hibiscus'tan yapilan bir surubu. Bir bilgin var mi ne olduguna, nasil kullanildigina dair??

    YanıtlaSil
  3. Ölmeden önce toprak istiyorum ben yaa... :(

    YanıtlaSil
  4. Bende bu yaz KAŞ'ta gördüm heryerde bu çiçeklerden. Bir de foto bile çektirdim en fiyakalısından :)

    http://www.flickr.com/photos/41932657@N00/2784298536/

    paNDuf

    YanıtlaSil
  5. Kirmizisindan :) Japon Gulu diye biliyorum ama ben adini. Annemin katmerli kirmizisindan vardi. O kadar buyumustu ki agac halini almisti balkonda. Amma velakin, sularin zirt pirt kesilmeyi adet edindigi, elektrikte kisitlamanin var oldugu bir gun, annem su bidonu ile gaz yagi bidonunu karistirivermis ve kendi eliyle gaz yagini dokuvermis. Tum kurtarma operasyonlarina ragmen kaybettik rahmetliyi :( Koklerini bile yikamislar ama icmis icecegi kadar gaz yagini gariban. Annem senelerdir ona yanar durur! Gormesin bunlari.

    Bir de tel dikkatimi cekti, kuslar icin mi, kediler icin mi onlar? Gerci Ingiltere'de sokakta kedi olmaz, yassah!! Ama Malta'yi bilmiyorum...

    YanıtlaSil
  6. Demet,
    Bazen seçmek zor değil mi? :)

    Ayça,
    Sağolasın! "Kat kat" falan derken çıkarmaya çalıştığım terimdi "katmerli", sayende hatırladım. Sen söyleyince farkettim de bir dolu Hibiscus türü varmış rosa-sinensis dışında da. Hepsi birbirine benziyor. Hangisi hangisidir, proseco'ya hangisi katılır karıştırdım şimdi...

    kabakmeltemi,
    Ben çareyi bir saksılara, bir de "hayal bahçem"e ekip dikmekte buldum, sen de öyle yap :)

    gülinaydın,
    Senin kırmızı da çok güzelmiş. Yakışmışsınız birbirinize :)

    Dilek,
    Türkçe kaynaklarda hem Çin, hem de Japon gülü diye geçiyor. Ama latince adı (rosa sinensis) Çin gülü deyince ben de onu kullanmayı tercih ettim. Yazık olmuş annenin güzeline :(

    Burada sokak kedisi de var, kuş da. Ama ben doğrusu tellerin saksıları çöp tenekesi sanan insan tipi için olduğunu sanmıştım.

    YanıtlaSil
  7. "Hibiscus"ların hepsi birbirinden güzel ve alımlı. Doğru mu bilmiyorum ama, evde yetiştirildiğinde bu bitkinin havayı tazeleyip, özellikle astım hastalarına iyi geldiğini duymuştum.

    YanıtlaSil
  8. Hımm aklın yolu birdir... :) Yine de istemeye devam ediyorum ben... Senin için de istiyorum artık. :)

    YanıtlaSil
  9. Meyvelitepe,
    Bazı bitkilerin iç mekanların havasını temizlediğini duymuştum ama Hibiscus'un onlardan biri olduğunu bilmiyordum.

    kabakmeltemi,
    sağol, bu dilek gerçekleşir bir gün :)

    denizero,
    merhaba!

    YanıtlaSil