"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cuma, Şubat 06, 2009

Malta: Nerden çıktı bu Lampedusa?

Malta'daysanız, Avrupa'nın en güney ucundasınız demektir. Sicilya'nın 93 km. güneyindeki Malta takımadaları Avrupa Birliği'nin güney sınırını oluşturur. Bu güney uç coğrafyanın tuhaf bir cilvesiyle Afrika'nın en kuzey ucundan da daha güneydedir.

Böyle biliyorduk. Afrika'dan önceki son durak olmak, hatta bir nebze Afrika'nın kucağında olmak ilginç geliyordu.

Akşam haberlerinden öğrendik ki öyle değilmiş tam.
Lampedusa varmış bir de.

Harita: BBC


Lampedusa, Sicilya'nın 205 km. güneyinde, 25,5 km2 büyüklüğünde ve yaklaşık 6025 kişinin yaşadığı bir ada(cık). Politik ve idari açıdan İtalya'ya aitmiş. Afrika'ya yakınlığı sebebiyle bir çok Afrikalı kaçak göçmen için bir atlama tahtası işlevi görüyor.Bu yüzden yaşanan sorunla da akşam haberlerimize konuk oluyor. Daha düzgün bir harita yayınlamak isterdim ama Malta bile genel ölçekli haritalarda gösterilemeyecek kadar küçükken Sicilya, Malta ve Lampedusa'yı net olarak gösteren bir harita bulmak neredeyse imkansız.

İdari açıdan İtalya'nın elinde olsa da, tektonik olarak Afrika kıtasının bir devamı sayılıyor Lampedusa . Yani politik açıdan Avrupalı olsa da, aslen Afrikalı. Belki sorun da tam burada çıkıyor. Bize gelince... Afrika hâlâ sadece güneyimizde değil, batımızda da dikilmeye devam ediyor. Kim demiş coğrafya sıkıcıdır diye?



"He he, ne Malta'sı? En güneyde Kıbrıs var" diyen okuyucuya not: Bu yazı için araştırırken öğrendim ki Avrupa Birliği'nin en güneyinde olmak ayrıcalığı(!) ne Malta'nın, ne Lampedusa'nın, ne de Kıbrıs'ın. O onur bir Yunan adası olan Gavdos'a ait!

"Çok mu önemli şimdi bu?" diyen okuyucuya not: Hımm, belki de haklısın...

4 yorum:

  1. cok onemli evren,,
    tesekkur ederim kendi adima,,
    cografya her zaman benim icin ilgi cekiciydi, tarih de, edebiyat dersi de, felsefe de.. ama bilirsin bu dersler sozel ogrencilerine aitti ve sozel bolumler de genellikle tembel ogrencilere yakistirilirdi, (benim zamanimda, benim okulumda) simdi belki her sey degismistir.. ama bir de hocalar, dersi rezil ya da vezir eden onlar,, bir de ders kitaplarimiz tabii..
    o kadar guzel ve ilginc konular varken nasil ezberlere bogdular bizi,,
    okulu kazanilmis bir deneyim olarak degil, harcanmis zaman olarak goruyorum hep..
    maltanin afrikanin kucaginda oldugunu farkedememisim hic, ilginc.. sanirim sicilyaya yakinligi benim gozumde daha muhimdi,, Ve Kibris'in da Malta'dan daha asagida oldugu hic aklima gelmezdi,, mersi, :)

    YanıtlaSil
  2. Coğrafyayı ilk kez üniversiteye hazırlık kursunda sevmiştim. Çünkü ilk oradaki öğretmenim coğrafyanın akla mantığa hitap eder yanını göstermişti. Hiçbir şeyi ezberlemek gerekmeden akıl yürüterek öğrenmeyi. Kıbrıs Malta'dan güneyde değil aslında, öyle olduğunu düşünenler de var da...

    YanıtlaSil
  3. aaa kafam karisti evrencim, kibris mi daha guneyde, malta mi daha guneyde, bir aciklik getir bu konuya. :)

    *

    ben google maps ten gozkarari baktim, kibris asagida gibi geldi, ama emin degilim ???

    YanıtlaSil
  4. Aaa, evet , benim de kafam karışmış anlaşılan. Şimdi Google Maps'den baktım Kıbrıs daha güneyde. Malta'nın en güney ucu Kıbrıs'ın en kuzeydeki sivri ucundan daha yukarıda. Düzeltme için sağol.

    YanıtlaSil