"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cuma, Şubat 05, 2010

Ama ben meditasyon yapmak istemiyorum ki!

Jon Kabat-Zinn'in kitabindan bahsedeyim biraz...

*Herseyden önce Beste "Mindfullness/Achtsamkeit karsiligi Türkce'de farkindalik kullaniliyor" dedigi icin, ben de öyle kullanacagim. Aklimda Demet'in "farkindalik karsiligi awareness var, mindfullness bundan öte bir sey olmali" uyarisi da var. Simdilik böyle.

*Ayrica kitabin Ingilizce aslinin adi "Wherever you go, there you are". Bunu bir önceki yazida yazmayi unutmusum. Kitaba Türkce "Günlük Yasamda Huzuru Bulmak" deyiverdim ama Türkce'ye cevrilmmis degil aslinda henüz. Bu benim Almanca kitabin adindan (Im Alltag Ruhe finden) birebir cevirim.

*Benim alt basliklarla bir sorunum var. Bu kitabin alt basliginin "Das umfassende praktische Meditationsprogramm" (Kapsamli, pratik meditasyon programi) oldugunu kitabi elime alinca farkettim. Benim meditasyonla da bir sorunum var. Biraz teknik ve fazla kati buluyor(d)um onu. Bu yüzden bir an süpheye düstüm. Ben meditasyon falan yapmak istemiyorum ki... Baska bir sey benim aradigim. Daha esnek, daha basit, daha temel bir sey... Her hale, her yere, her zamana uyar bir sey. (Sadece meditasyon konusunda degil, ekmek yapmaktan, cocuk egitimine kadar her konuda böyleyim. Yoksa süphe duyuyorum önüme konan seyden. Her neyse...) Kitabi okuyunca fikrim degisti. Bu kitap sadece meditasyona giris kitabi degil. Ama meditasyona ilgi duyanlar icin iyi bir giris kitabi sayilabilir.

*Jon Kabat-Zinn artik kahramanim. "5 dakikaniz bile mi yok? Olabilir..." anlaminda birseyler anlatirken, örnegini cok beklenecegi üzere üst düzey bir yöneticiden vermiyor da, "...mesela kücük bir cocugun anne veya babasisinizdir" diyor. Benim neler yasadigimin farkinda bu adam; ona göre yaziyor! Hatta karisiyla birlikte de bir kitap yazmislar. Adi Mit Kinder Wachsen (Cocuklarla büyümek). Kitap elimin altinda, alt basligina dikkatle baktim bu kez. Tam benlik: Die Praxis der Achtsamkeit in der Familie (Aile Yasaminda Farkindalik Uygulamasi). Okumak icin sabirsizlaniyorum.

*Zaten son derece soyut bir konuda yazilmis bir kitabi, bir de ne onun, ne de benim anadilim olan bir dilde okumak tuhaf bir sonuc verdi. Yazilan bir cok seyi birebir anlamama ve gayet mantikli gelmesine ragmen sanki tam yerine oturmuyor gibi, galiba icsellestiremiyorum gibi bir hisse kapildim. Bir firsat olursa Ingilizcesinden bir daha okumak ve bu tavsanin suyunun suyu halini en aza indirgemek niyetindeyim. Burada Türkce'ye cevirdigim kisimlara da bu gözle bakmak iyi olur.

* Kitap üc ana bölümden olusuyor, her bölüm kisa kisa alt basliklara ayrilmis. Her yazinin altinda konuyla ilgili bir uygulama önerisi var. Bütün kitabi seve seve alintilamak isterdim. O zaman adi alinti olmazdi, o ayri hikaye. Zaten kücük sari post-it'ler ile bazi bölümleri isaretlemistim. Sincap bir gün hepsini itina ile sökmüs. Ben de yazi basliklarini not ediyorum buraya. Hepsi zaten iceriklerini az cok anlatir gibi...

I) Anin Tomurcuklari (Bu konu meditasyon ve farkindaligin felsefesi üzerine daha cok)
Farkindalik nedir?
Basit ama kolay degil
Bir an durmak
Olan bu / Hepsi bu
Anlari yakalamak
Nefesin farkinda olmak
Alistirma, alistirma, alistirma
Alistirma yapmak denemek demek degildir.
Kendi yolunca alistirma yapmak
Uyanmak
Sirrini saklamak
Insan dalgalara karsi duramaz ama sörf yapmayi ögrenebilir. (Bu nasil da tanidik :)
Herkes meditasyon yapabilir mi?
Hic birsey yapmamaya övgü
Hic birsey yapmamanin celiskisi
Hareket halinde hic birsey yapmamak
Hic birsey yapmama uygulamasi
Sabir
Koyuvermek
Yargilamamak
Güvenmek
Cömertlik
Zayifliklarini göstermek güclü kisilik ister
Gönüllü Sadelik (Bu bölümü uzun uzadiya yazacagim)
Yogunlasma
Vizyon
Meditasyonla tam bir insan olma yolunda
Bir yol olarak alistirma
Meditasyonu pozitif düsünce ile karistirmamali
Ice yolculuk

II Alistirmanin Kalbi (Bu bölümde meditasyonun teknik yönü anlatiliyor.)
Oturarak meditasyon
Yer secimi
Sayginlik/Vakar
Durus
Ellerin durusu
Meditasyondan sonra
Süre
Tek bir dogru yol yoktur.
Benim yolum ne?
Dag Meditasyonu
Göl Meditasyonu (veya Deniz Meditasyonu, emin degilim)
Giderken Meditasyon
Ayakta dikilirken meditasyon
Uzanirken Meditasyon
Yere uzanmak
Alistirma yapmamak da bir arastirmadir.
Kalp iyiligini gelistirmek icin meditasyon

III Günlük yasamda farkindalik (Adi üstünde...)
Atesin basinda oturmak
Uyum
Sabahin erken saatleri
Direk kontak
Idareyi ele almak
Nereye gidersen oradasindir
Merdiven cikmak
Mutfak isleri
Bu gezegendeki görevim nedir?
Bir ögretmen olarak dag
Herseyin birbirine bagli olmasi
Zarar vermemek
Karma
Tek ve bütün olmak
Özel olmak ve iste öyle olmak
Bu ne?
Kendine odakli olmak
Öfke
Bir alistirma yöntemi olarak anne baba olmak
Anne-babalik II
Yol üstündeki tuzaklar
Farkindalik tinsel(spiritüel) bir uygulama midir?


Bu kez daha farkli bir sey denemek istiyorum ve diyorum ki siz bana ilginizi ceken basliklari söyleseniz de onlardan söz acsam daha cok. Daha sonra kitapta beni en cok etkileyen bölümlerden birini (Gönüllü Sadelik tabii ki, baska hangisi olabilir ? ;) ) yazacagim. Daha sonra da kendi farkindalik alistirmalarimi anlatacagim. Simdilik böyle planim...

11 yorum:

  1. benim yolum ne
    nereye gidersen ordasındır.
    ben seçtim :)

    YanıtlaSil
  2. ben 1. bolumdeki alistirmalari merak ettim,
    bir de yururken, ayakta dikilirken meditasyon nasil oluyor,
    bir de bir de :) kalp iyiligini gelistirmek ne demek, o bolum ilginc gorundu...

    YanıtlaSil
  3. Evren ne yaptin? ben butun kitabi isterim,, ama sana kolaylik olsun diye 3.bolumle sinirladim kendimi,,
    hadi daha da basit olsun,
    - bir ogretmen olarak dag
    - atesin basinda oturmak
    - sabahin erken saatleri
    - merdiven cikmak
    - mutfak isleri
    - bu gezegendeki gorevim nedir?
    - idareyi ele almak

    tamam nerdeyse hepsini yazacagim, yetsin, sen neyi yazmak istersen benim kabulumdur..

    YanıtlaSil
  4. Evren'ciğim,

    " Hindiba Usulü Giriş"'e yazdiğim yorumda belirttiğim gibi benim yapmaya çalıştığım , 3. guruptakler olmalı. Böyle bir gruplama içinde olmak şaşırttı beni. Seçimim tamamen içimden geldiği içindi sadece.
    "Sabahın erken saatleri, uyum ve zarar vermemek" merak ettiklerim.

    Bir de 1. gruptan, "Gönüllü sadelik,( ben de merak ediyorum) sabır ve yoğunlaşma".

    Kitabın Türkçe!ye çevrilmesi dileğiyle, teşekkürler şimdiden.

    YanıtlaSil
  5. Funda,
    ne anlamli secmissin! Ben de senin gözünle okuyacagim o bölümleri tekrar.

    Lapya,
    Tüm alistirmalari yazamam sanirim ama bana en uygulanabilir gelenleri yazayim.

    Baris,
    Yazabildigim kadarini yazayim oldu mu?

    Münevver Hanim,
    Icinizden gelen ama dogru bir secimmis. Sizin icin o bölümün girisinden bir alintim da olacak :)

    Hepsini not aldim!

    YanıtlaSil
  6. I. bolum
    bir an durmak
    hicbirsey yapamamaya ovgu
    sabir
    II.bolum
    oturarak, ayakta meditasyon
    III. bolumun tamami
    Yukaridaki bolumler ilgimi cekti ama ben senin suzeceklerinle de mutlu olurum:)

    YanıtlaSil
  7. 'Sabahın erken saatleri' bölümü olabilirdi mesela :)
    AMa tabi Barış'a katılmamak mümkün değil, hepsi de olsa itirazım olmazdı :)

    YanıtlaSil
  8. Bu gidisle butun kitabi yazacaksin!:) Bunlar da benim istek listem ama sen ne yazarsan kabulum:

    Hic birsey yapmamaya övgü
    Hic birsey yapmamanin celiskisi
    Hareket halinde hic birsey yapmamak

    YanıtlaSil
  9. Pinar 3.bölümden istenenleri yazacagim. Sonra seninkilere döneyim, tamam mi?

    YanıtlaSil
  10. Tabi ki. Hatta birini yazdin bile.

    YanıtlaSil