"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cuma, Eylül 03, 2010

Ilk yapmak istedigim sey evdeki plastikleri türlerine göre elden gecirmek. Benim kafamda daha farkli bir eleme plani vardi ama bu daha verimli bir yöntem olacak. Fikrin sahibi Yavru Su blogunun sahibi adasim Evren. Plastiklerle Basimiz Dertte! adli yazisini mutlaka okumalisiniz. (Evren, karsilikli link vererek bir infinitive loop yarattik sanirim :)

Evren'in yazisinda link verdigi Healthy Child, Healthy World yazisinda da plastik türleri ve olasi sakincalari hakkinda gayet özet bilgi var. Temizlik sirasinda elimin altinda  olmasi icin bir kagida aldigim kücük notlari buraya da yaziyorum; siz de not edin lütfen:

1 - PET     : Kacinmak gerek! Antimon ve ftalat sizdirma tehlikesi var.
2 - HDPE  : Görece olarak güvenilir.
3 - PVC    : Kacinmak gerek! Kursun, ftalat vb. sizdirabilir. Zehirli kimyasallar salabilir.
4 - LDPE  : Görece olarak güvenilir.
5 - PP       : Görece olarak güvenilir.
6 - PS       : Kacinmak gerek! Kanser yapan ve hormonal acidan zararli maddeler sizdirma riski var.
7 - Other   : Kalan tüm plastik cesitlerinin atildigi sepet oldugu icin ayrica incelenmeli. BPA iceren plastikler (PC) de burada, bitkisel kaynakli biyolojik acidan cözünebilir yeni nesil plastikler de...

Bütün bu numaralar veya kisaltmalar plastik malzemenin bir yerinde (genellikle altinda) ücgen seklinde bir geri dönüsüm isaretinin icinde yazili oluyor. Eger yoksa böyle bir kodlama, merdiven alti üretilen bir plastik oldugu anlamina geliyor ki, o bir felaket olmali!
Ben kücük notlarimi alip evde 1-3-6 avina ve 7 arastirmasina cikiyorum. Bakalim neler bulacagim...
Siz de cikarsaniz böyle bir ava sonuclarini yazar misiniz?

4 yorum:

  1. Evren, çok güzel bir iş yapmışsın. Vakit bulunca ben de bu maddelerin sağlığa zararları ve nerelerde kullanıldığını çevirmeye çalışacağım. Yaşasın infinitive loop!

    YanıtlaSil
  2. Evet bunu ben de yapip bir suru seyi atmistim. Yine de bazi plastik kaplarim var gorece olarak saglikli olanlardan. Simdi gidip baktim 5 numara ve BPA free olanlardan. Sadece bunlari kullaniyorum. Tabii is sadece plastikle kalsa bir de teflon var saglikli olmayan kategori icinde.

    YanıtlaSil
  3. E, infinitive loop'a devam öyleyse ;)

    YanıtlaSil
  4. ycurl,
    Evi plastiklerden tamamen aritmak pek olasi gözükmüyor gercekten. Neyseki benim saklama kaplarimda 5'mis. Biraz daha arastiracagim ama kalacak sanirim benimkiler de... Sadece bir tane teflon tenceremiz var evde. Ona alternatif bulmak da yapilacak isler listemde.

    YanıtlaSil