"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazartesi, Eylül 12, 2011

Yeterince var, bolluk hüküm sürüyor!

Cok nadiren yaptigim bir seyi yapip bir dergide okudugum bir yazinin tamamini cevirip yayinlayacagim. Cünkü yazinin sahibi ic zenginligine götüren yedi yol hakkinda bir kitap yazmis. Hepimizden daha zengin olduguna eminim ;)
Cünkü söyledikleri yeni seyler degil; o da baskalarindan aktariyor. Eski ve yeni caglarin bilgeleri hep ayni seyi söylüyor :)
Cünkü korkudan arinmak ve mutlu olmak herkesin hakki ;)

-|-

Bolluk ariyorsan, sadelik icin caba göster

Finans uzmanlari tüketicilerin paralarinin güvende olup olmadigi konusunda artan bir endise duyduklarini söylüyor. Euro krize batti, borsalar sallaniyor, iflasin tehdidinde olan sadece Yunanistan degil - Pek cok tasarruf sahibi ve yatirimci da alarmda ve uykusuz geceler geciriyor. Taninmis Hollandali gazeteci Lisette Thooft parayla bu türden korku dolu bir iliskiyi kökünden yanlis buluyor. Fazlaligin kaybedilmesi korkusuna karsilik bambaska bir durusu savunuyor.

Köpegimle parka yürüyüse gitmistim. Uzaktan genc bir adamla siyah bir Terrier'nin bana dogru geldigini gördüm. Köpegin tasmasi bagli degildi ve sahibinin yaninda usluca yürümektense bizim oldugumuz yöne dogru merakla ilerlemekteydi. Adam köpege seslendi: "Kane! Buraya gel!" Bosuna, Terrier cevremizde daireler ciziyordu, adam da pesinde. Ama elbette köpek daha hizliydi. Durum tehlikeli bir hal almaya basladi, cünkü bu arada oldukca yogun olan caddeye dogru yaklasmistik. "Lütfen köpeginizle bir an durur musunuz?, yoksa benimki caddeye firlayacak" diye rica etti adam. Durdum."Size bir tavsiyede bulunabilir miyim?" dedim, "Cok büyük bir hizla ters yönde kosarak köpeginizden uzaklasin. O kendiliginden size gelecektir."

Genc adam tavsiyemi denemeye deger buldu. Döndü ve ters yöne, genis cayira dogru kosmaya basladi. Bir taraftan basini cevirip bu hareketin ise yarayip yaramadigina bakiyordu. Ve gercekten de, Kane sahibinin ortadan kaybolmakta oldugunu görünce, kosabildigince hizli sahibinin pesine takildi: "Sahibimin yaptigi sey oldukca ilginc görünüyor, ben de katilayim ona!"   

Erismek istedigimiz fazlalik, bolluk duygusu kücük, söz dinlemez, yildirim hizinda bir Terrier gibidir. Arkasindan kosarsak, o da bizden uzaklasir. Söz sahibi oldugumuza dair güclü bir inancla ters yönde ilerlersek, o bizim pesimizden kosar. Evet, daha da ötesi: Yapmamiz gereken tek sey sessizce durmak. Sufi sair Celaleddin Rumi söyle demis: "Istediklerimin pesinden kosarsam günlerim dert ve tasadan olusan bir cehennemdir. Kendi sabir yerimde sükunetle oturdugumda, ihtiyacim olan ne varsa, zahmetsizce bana akar. Böylece anladim ki,  arzu ettigim sey de beni arzu eder, beni arar,  beni cekmeye calisir. Beni kendine cezbedemezse, caresiz (çarnaçar) o bana gelir. Burada anlayan insan icin derin bir sır saklıdır"

Yasamin tüm zenginligi ve olasiliklariyla bir zevk olduguna dair heyecanlandirici güven, iste bu duygu, bir ölcüde basimizin üzerinde havada asili duruyor ve insanin yüregine bir giris yolu ariyor.

Dis zenginliklerin pesinden kostugumuz sürece, icimize yerlesemez. Cok mesgulüz, bunun icin yeterli yerimiz yok. Disimizdaki kovalamacadan vazgecer ve sessizlik icinde durursak, güven icimize akma sansi elde eder. Ve bu güven bir büyü gibi etki eder. Rumi bu konuda söyle diyor: "Para, yiyecek, giysi ve bedensel doyumla oyalanmaktan vazgectigimde, her sey dogal bir akisla bana akmaya basladi."

Pek cok insan bu deneyimi yasiyor. Gecinememek korkusuna yogunlasmak yerine, gercekten severek yaptiklari seylere yogunlastiklarinda yasamlari neredeyse büyülü bir nitelik kazaniyor. Gercekten iyi olacak. Zaten iyi. Yeterince var, bolluk hüküm sürüyor!

-|-

Mevlana'nin sözlerini Almanca metinden cevirerek yazdim. Cevirinin cevirisinin cevirisi oldugu icin özünden bazi seyler kaybetmis olmasi olasidir. Internette aradim ama Türkcesini bulamadim. Bilen varsa severek özgün Türkce ceviriye de yer vermek isterim.     

3gün önce yaziyi ilk okudugumda kendi yasamimdan örnekler üzerine düsündüm ve pesinden kosmayi biraktigimda neredeyse kendiliginden edindigim bir cok sey geldi aklima :) Baskalarinin yasamindan örnekler de biliyorum.

Ister arkasinda psikolojik bir sebep, bir mantik cizgisi arayin.
Ister oldugu gibi kabul edin.
Gercek payi var.

Ne zaman dis güzelligimizi önemsemez olursak, güzellesecegiz.
Ne zaman yatirimlarimizin güvenligini dert etmez olursak, zenginlesecegiz.
Ne zaman sagligimizi aklimiza takmazsak, saglikli olacagiz.
Ne zaman ilgi, onay ve alkis aramaktan vazgecersek, ilgi ve onay görecegiz.
...
Bu böyle devam edecek.
Tuhaf...
ama gercek. 

12 yorum:

  1. Ne güzel bir yazıymış, çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Bu su anda ozel olarak ihtiyac duydugum bir yaziydi, tesekkurler! Eline emegine saglik!

    YanıtlaSil
  3. evet bu ara kainat kendi sırrını faş ediyor her yazı ve olayla,teşekkürler...

    YanıtlaSil
  4. Doğayı daha iyi tanıyıp yaşamımızı ona göre yönlendirmemiz gerekir.Doğal olmak ilkel olmak değil, kişinin kendini tanıması ve ona göre yaşamasıdır.

    YanıtlaSil
  5. Meyvelitepe, rica ederim :)

    Evren, özellikle isine yaramasina sevindim. Bu arada, bak insanin hic beklemedigi bir anda en sevdigi blogger'lardan biri de tekrar yazmaya karar veriyor. Yazida kesin gercek payi var :)

    nghnca,
    sana da mi?? :)

    Kadir Bey,
    Dogru, doga iyi bir ögretmen.

    YanıtlaSil
  6. gidip gelip okudum bu yazini, bircoklari gibi...

    YanıtlaSil
  7. ben de gelip gidip okumak icin not etmistim :)

    YanıtlaSil
  8. kanaat en büyük zenginliktir

    YanıtlaSil
  9. Sevgili Hindiba, bu harika yazıyı paylaştığın ve çeviri için uğraştığına teşekkürler.. hiç bir şey tesadüf değil.. tam zamanında geldi bu yazı :)
    Sevgiler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Momentos'cum, bu öyle bir yazi. Her zaman zamaninda gelir. Yorumun da zamaninda geldi. Seni merak etmistim :)

      Sil
  10. Gene tam zamaninda ;-)
    Sonraya birakip okumayi unutmusum galiba bu yaziyi ama ihtiyacim oldugunda yetismeyi bildi :)

    YanıtlaSil