"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazartesi, Eylül 19, 2011

Yogurt otu

En özet sekliyle ve botanik ukalaliga kacmadan yogurt otuyla tanisma öykümdür:

Günlerden bir gün yogurt mayalamakta kullanilan bir bitkiden bahsedildigini duydum. Süte kattiginizda fermentasyon sonucu yogurda dönüsmesini saglayan bir ot. Yogurt otuymus adi. Merak ettim.

Günlerden bir gün bir arkadasim Marmara'da gezdigi bir ekolojik ciftligin sahibinin ona tanittigi bir ottan bahsetti. Halk arasinda kansere iyi geldigi söylenen pek cok ottan biriymis. Yogurt otuymus :) Bu kez daha da cok merak ettim. Bir baska arkadasim genc yasinda kanserle mücadele ediyordu cünkü o siralar. Alternatif tip yöntemlerine de acik oldugunu, Türkiye'den bildigim herhangi bir yöntem olup olmadigini sormustu o günlerde. Ciftligi gezen arkadasim neyse ki, fotograflarini cekmisti bitkinin. Bana gönderdi. Baktim, "ne yazik, burada hic görmedim. Görmüs olsaydim, arastirir, eczanelerde satilip satilmadigini, latince adini ögrenebilirdik. Belli ki bu iklimin bitkisi degil, belki de Anadolu'ya özgü" dedim.

Günlerden bir gün, bir sonbahar günü, sincabi oynamasi icin parka götürmüstük. Sık gitmedigimiz ama cok sevdigimiz bir park. Yabani doganin icinde, sadece ahsap, agac, ot, ve toprak kullanilarak tasarlanmis bir park. Sincapla babası oynarken, ben etrafima bakiniyordum dalginca. Bir bitkinin tohumlari dikkatimi cekti. Marmara'daki ekolojik ciftlikten "yogurtotu" denerek fotograflari cekilmis bitkinin yuvarlak, dikenli tohumlariydi:

   
Yogurtotuydu!


Gökte ararken yerde bulunmus yogurt otu :)
Kanserle mücadele eden arkadasim kazandi. Yogurt otuna gerek olmadan.
Ama yine de kis ve ilkbahar boyunca o parka her gidisimizde yogurt otunu aradi gözlerim. Bir kez tanismistik, güzel bir dostu arar gibi aradim. Bildigim tek örnegiydi türünün.

Günlerden bir gün, güzel bir yaz günü, nehir kenarinda yürürken minik beyaz cicekli bir bitki cekti dikkatimi. Kimi dallari cicekli, kimi dallari tohumluydu. Cicegi tanimiyordum ama tohumu taniyordum. Birden bir simsek cakti kafamda. Hizla basimi cevirip gözümün görebildigi en uzak yere kadar kiyidaki bütün bitkileri, otlari, calilari kaplayip giden sarmasik bitkiye, mini mini beyaz cicekleri olan kendi halindeki bitkiye baktim. Göz alabildigine, dag tas yogurt otu kapliydi! Bütün dünya sifayla, mucizeyle, güzellikle, iyilikle kapliydi. Ah, bakmayi, ah görmeyi bir becerebilseydik...

 

6 yorum:

  1. Berin hanim tanistirdi beni yogurtotu ile. Arkadasinin iyi haberine cok ama cok sevindim. Benim kalbim de onunla, cunku onu bekleyen minik bir yurek var. Keske bizimkiler da dayima duzgun bir sekilde cayini verseler ve iyi edebilselerdi :( Elimle teslim de etmistim oysa. Berin hanim cok inaniyor bu ota, verdigi arkadasinin da degerleri cok dusmus, iyi gelmis. Hasta olan birisi denk gelirse yaziya... Yalniz usulu var su anda benim aklimda olmayan. Belli sureler bekletme ve belli bir surede icirme, bir tutam ot... Sana yazmisimdir belki. Sevgiyle...

    YanıtlaSil
  2. Dilek, iyice arastirip usulüyle detayiyla yazmak da vardi ya, ben istemedim bu kez öyle yazmayi. Dayina Allah rahmet eylesin.

    YanıtlaSil
  3. Evren, yogurt mayalamayi denedin mi peki?

    YanıtlaSil
  4. Bugün ayni soruyu biri daha sordu :) Hayir, neden denemedigimi de bilmiyorum. Gelecek bahara... :)

    YanıtlaSil
  5. Pssst bahar geldi, otlar cikti... Deneyecek misin? ;-)

    YanıtlaSil
  6. Hindiba sen aslinda hikaye ya da roman yazmalisin kardesim

    YanıtlaSil