"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Çarşamba, Ekim 22, 2008

Pseudo-Green

Bir arkadaşım bu yıl yaz tatilinde Kanada'ya gitti. Orada gezdiği bir doğal parktan hediye olarak oğluma bir tişört almış. Almanya'ya geri dönünce de postayla yolladı buraya. Üzerinde "Wild Babies" yazıyor ve orada yaşayan bazı yabani hayvanların yavrularının resmi var. Ayı, kurt, kartal gibi... Tişörtü yıkamak için ters çevirirken etiketine gözüm takıldı. "Made in China" yazıyordu!
Çin-Kanada
Kanada-Almanya
Almanya-Malta

Kaç bin kilometre yaptı şimdi bu tişört?
Kaç yabani bebeciğin yaşam alanının canına okudu?

11 yorum:

  1. ayıp etmiş doğal park..
    oradaki kızılderili rezervlerinden birinden el yapımı dokuma satsaydı anı eşyası olarak..

    YanıtlaSil
  2. saniyorum bazen "eko" larin dengesi karisiyor!! "nomi" li olan, "loji"liden daha cazip geliyor!!

    YanıtlaSil
  3. Değil mi, Barış? Bu arada kızılderili rezervleri neden var; o da pseudo-democratic başlıklı başka bir yazının konusu...

    Ayça,
    Yerinde tespit! Bu iki "eko" arasında bir denge gözetilmemesinden çıkıyor tüm mesele...

    YanıtlaSil
  4. Yolu neyle katettigine gore degisir durum :P Ucakla mi, karayoluyla mi, gemi mi, tren mi? :P Sonra Cin'dekiler ac kalmasin, ureyip duruyorlar yazik! Kendi ulkelerinde ne olursa olsun... Insanlar ac kalsin, issiz kalsin, kimin umrunda, onlar ucuza mal edip, pahalliya satarak kar etsinler!

    Bizim cok zekiler almis nazar boncugunu Cin'e goturmus. Orada yaptirip getirmis, Turkiye'de satiyor, niye daha ucuzmus! Cam yerine plastik olanlar... Koskoca bir koy varmis Ege'de ve tek gecim kaynagi da nazar boncugu! O insanlar yillarini, emeklerini vermis bu ise. Gozleri gun be gun isiga bakmaktan kor olmus. Kimin umrunda? :(

    YanıtlaSil
  5. Bir ara ya gemiye, ya da uçağa bindiği kesin Dilek :)Seyyah tişört bu. Ben turist olsam Türkiye'den plastik Çin malı nazar boncuğu almam, kendimi aldatılmış hissederim çünkü. Ama farkındalar mı acaba? Bütün dünyanın hediyelik eşyasını ve çocuk oyuncaklarını ve sarımsaklarını(!) ve daha kimbilir nelerini Çin üretiyor bugünlerde. Ben burada Çin malı olmayan bebek giysisi bulmaktan ümidimi kestim ama huzursuzum bu konuda.

    YanıtlaSil
  6. Bir ara bir arkadasin bebegi icin oyuncak aradim burada. Özel ve güzel bir sey aradigim icin bir cok oyuncakciya girdim ciktim. Alman mali olan oyuncaklar yanina yaklasilmayacak oranda pahaliydilar ama her türlü güvenlik testleri yapilmis, boyalari kursunsuz sunsuz bunsuz, tasarimlari sevimli ildi. Haaa bir de bunun yani sira üc bes adetti bu Alman oyuncaklar. Silme uzakdogu, cogunluk Cin!! Ben de umutsuzum bu konuda. Sarimsak, elma bile gelmeye basladigina göre :(

    YanıtlaSil
  7. Yıllar önce Mısır'dan aldığım hediyelik eşyalarda Made in China yazısını görünce nasıl yani demiştim. Piramit maketinde, daha pek çok şeyde vardı. Belki de papirüsler bile!!! Oradaki arkadaşın getirdiği hediye bile Çin malıydı.
    Bebek kıyafetlerinde çok incik, bıncık işler varsa Çin'de yapılmamıştır :P Basit ürünleri yapabiliyorlar ama zor olanları Türkiye'de ürettiriyorlar. Bir de havluları! Bu arada nazar boncuklarında Çin malı yazmıyor ki, turist nereden bilsin :(

    YanıtlaSil
  8. Ayça,
    Evet, Almanya'da da oyuncak ve bebek giysisinde böyle durum. Aslında pek çok şeyde böyle de özellikle bu ikisi çok rahatsız ediyor beni...

    Dilek,
    Haklısın, nazar boncuğunda durum tespiti daha da zor. Demek çin malı hediyelik eşya konusu bu kadar eski ve bu kadar yaygın.

    YanıtlaSil
  9. Bu bana, gecen sene buradan (ABD) aldigim Turk findiklarinin posetinin uzerindeki "packaged in Taiwan" yazisini hatirlatti. Ya da Thailand miydi. Bak unuttum simdi. Uzun sure sakladim, guya kendi bloguma bir entry atacaktim ama sonunda cope attim kileri toplarken.

    YanıtlaSil
  10. Merhaba Fethiye!
    Bak bu seninki daha da absürd bir örnek. Bu konuda okuduklarım-duyduklarım gittikçedaha çok şaşırtmaya başladı beni...

    YanıtlaSil
  11. Kendi ülkelerinde neden üretsinler ki? Yavru fokları katlederek, kanlı kürklerden yeterince para kazanıyorlar.

    YanıtlaSil