"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Kasım 04, 2008

Yerini bulan bir yapboz parçası daha...

Malta'ya geldiğimizden beri gördüğümüz ve ne olduğunu merak ettiğimiz bir ağaç var. Dikkat çekici tek yönü meyve veya tohumları. Bakın, şöyle bir şey:

Adı öğrenilecek ağaç


Çiçeklerine dair hiçbir şey hatırlamadığımdan dikkat çekmeyen küçük beyaz şeyler olduklarını tahmin ediyordum. Adını merak ediyordum, ama webde nasıl tarif edeceğimi, nasıl arayacağımı bilemiyordum. Geçen haftasonumu bu işe ayırdım. Aklıma gelen her türlü anahtar kelime ile aradım. Ağaçlarla ilgili sitelerin ağaç teşhis bölümlerinde bilmediğim kavramlar arasında debelendim. Bulduğum sitelerdeki neredeyse bütün Akdeniz ağaçlarını taradım. Adını merak ettiğim başka ağaçlar, bitkiler hakkında bilgilendim. Bir bu ağacı bulamadım! Sonunda aklıma Maltalı bilenlere sormak geldi. Değil mi ya! Hele de buraya özgü bir ağaçsa en iyi onlar bilirdi. Bir Malta bahçe sitesinde soruma gelen yanıt şöyleydi:

"Norfolk Island Hibiscus (Aslında tam bir hibiskus sayılmaz, ama adı böyle) veya Cow Itch Tree - Meyveyi dikkatsizce ve özensizce açmaya kalkışırsanız ikinci ismin ne kadar yerinde olduğunu göreceksiniz...

Latince adı Lagunaria patersonii.

Aslen Malta'ya ait değil, tohumdan kolaylıkla üretilebilir, uygun şartlar altında hızlı da büyür. Burada oldukça yaygın bir bitkidir ve çekici pembe çiçekleri için yetiştirilir."

"çekici pembe çiçekler" mi? Ben niye görmedim peki bu çiçekleri???
Wikipedia girişi der ki Norfolk Adası'na (Avustralya) özgü (endemik) bir ağaçmış ve dünyaya oradan yayılmış. Başka sitelerde belirtildiğine göre de güzelim pembe çiçeklerini yaz ortasında açarmış.

Bi dakika, bi dakika!
Yaz ortası mı?

Sabah saat 10'u bulmadan güneşin tepeye yükseldiği...
Oğlumun her 2-3 haftada bir sıcaktan hastalandığı...
Vaktimizin çoğunu evde geçirdiğimiz...
Dışarı çıksak bile güneş altında cayır cayır yanan kıyıya hiç gitmediğimiz...
...yaz ortası mı?

İşe gidiş dönüşlerde bu ağaçların olduğu yoldan geçen; yaz boyu "Bugün günün nasıl geçti?" diye her sorduğumda "Eh, her zamanki gibi" diye yanıtlayan eşime soracak oluyorum. Daha soru cümlem bitmeden yanıtlıyor: "Aaaa, evet, biliyorum ben bu çiçekleri!"

Eh, teşekkürler! :) Şimdi tamam oldu ve yerini buldu yapbozun eksik parçası...

Son olarak bu ağaca Türkçe bir ad aranıyor. Önerileriniz?

Ek: Şurada hem çiçek hem meyvesini bir arada görmek mümkün. Eklemeden geçemiyorum.

5 yorum:

  1. Bence bu kusburnugillerden bir agac. Hibiscus'la basliyor ya adi. Ama meyvasi farkli. Yeniyor mu??
    Sevgiler,
    Meltem

    YanıtlaSil
  2. Meltem, tohumu açarken dikkat edilmezse elleri müthiş kaşındırıyormuş. Doğrusu yemeyi aklımdan bile geçirmem :)

    YanıtlaSil
  3. pembe bohça diyorum ben, gecenin bu vakti, rastgele diyerek bulup keşfettiğim bu güzel ağaca :)

    YanıtlaSil
  4. pembe bohça diyorum ben, gecenin bu vakti, rastgele diyerek bulup keşfettiğim bu güzel ağaca :)

    YanıtlaSil