"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Cumartesi, Nisan 30, 2011

Filizlendirmeye devam - 5 yil sonra yeni tecrübeler...

Gecen Subat ayinda mutfakta eski aliskanliklarimdan birine; tahil, bakliyat, vb. filizlendirmeye geri döndüm. Sincabin büyümesinin ve bana mutfakta daha cok zaman kalmasinin yeni getirilerinden biri ;)

Filizlendirmenin degisik yöntemleri var. Bu kez Kraut & Rüben'de okudugum, bana pratik gelen bir baska yöntemi kullandim. Kapakli bir kabin icine temiz ve bu ise adadigim bir mutfak bezini islatip koydum. Tohumlari onun üzerine serptim. Tohumlarin sürekli nemli tutulmasi gerek. Filizlendirme kabinin kapagini genelde kapali tuttum ama her gün bir - iki  kez (örnegin  nem durumunu kontrol edecegimde) acip hava almasini da sagladim. Tohumuna göre degisse de 3-5 gün icinde hazir oluyor filizler.

Ilk denememi evde zaten olan keten tohumu ile yaptim. Keten tohumunu salataya baska türlü eklemek aliskanligindayim ama bu türlüsü de güzeldi :) Keten tohumuyla ilgili sorun, islandiginda kolayca yapiskan hale gelmesi. Isil'dan ögrendigim üzere bu aslinda o kadar da kötü bir özellik degil, vegan tariflerde yumurta yerine malzemeyi birlestirici olarak kullaniliyor. Fakat filizlendirmede bu özellik biraz sorun yaratabiliyor, önceden bilmek iyi olur.

Ikinci denemeyi yine evde olan yesil mercimekle yaptim. Corba yapmak icin islatmistim, bir kismini filizlendirme icin ayirdim. Himm, tam olarak aradigim lezzet degildi, ama yine de bir cesni oldu.
Bu arada her gün su ekleme saatini sincabin evde oldugu saatlere denk getirmeye calisiyordum ki, ona da gösterebileyim. Baslangicta ilgisiz olsa da, tohumlarin gün be gün ugradigi degisikligi izlemek bir süre sonra ona da ilginc gelmeye basladi. Burada kücük cocuklar icin toprakla gerceklestirilen diger doga-bahce deneylerinin sunmadigi iki avantaj var. Birincisi olup bileni acikca gözleyebiliyorlar. Ikincisi her sey cok hizli (bir kac gün icinde) oldugu icin takip edip baglantilari kurmalari daha kolay oluyor. Üc yasindan itibaren cocuklarla kolaylikla yapilabilecegini söyleyebilirim.

Ücüncü denememde artik hak ettigimi düsünerek gidip alfaalfa tohumlari aldim. Cok kolayca ve hizla filizlendigi icin olacak, bu tohumlar mutfakta bu amacla en yaygin kullanilanlardan biri. Filizlendirme icin kullanilacak tohumu satin aliyorsak, bahce marketlerde satilanlardan degil, mutlaka bu amacla yetistirilenlerden almaya ve tercihen organik olmasina dikkat etmek gerek. Alfaalfa'nin ilk filizlenisi söyle:



Asagidaki de iyice büyümüs ve yarisi tüketilmis hali ;)


Arkasindan da kirmizi turp tohumlari aldim filizlendirmek icin:


Kirmizi turp filizleri tam benim aradigim lezzetteydi. Bildigimiz turp tadi. Salatada kendini aninda gösteriyor. Denediklerim arasinda en cok bu filizin tadini sevdim.  Bu arada turp fotograftaki kadar büyüyene dek bile müthis kök gelistirme becerisine sahip. Dörde katlanmis bezin arkasina kadar gecip, karmasik bir ag olusturabilecek güclü kökleri var.

Asagidakiler de son denemem; mung fasulyeleri:


Yine filizlenirme icin özel satilan tohumlardan. Su farkla ki, gecen yil almis ve basarisiz bir deneme yapmistim. Dolap bekleyip duruyorlardi. Bu kez paketindeki tarife tam uydum. Önce 12 saat suda beklettim, ardindan sürekli nemli tutmaya ama islak kalmamasina dikkat ettim. Püf noktasi bu. Aslinda filizlendirmenin temel kurali  bu sanirim. Nemli ama suda yüzercesine islak degil... Bazi tohumlarda nemli bir bez ya da pamuk üzerine yaymak nem durumunu ayarlamayi kolaylastiriyor. Mung fasulyesi gibi biraz daha büyük tohumlarda bu sart degil. Ben dogrudan büyük bir kavanozun icinde filizlendirdim. Tadina gelince... Tatlimsi, bakliyatimsi ;) Cocuklugunuzda pazarlarda demet demet satilan taze nohutlardan yemisseniz, bilirsiniz o tadi...

Hepsinden önemlisi, filizlendirme icin özel satilan setlerden edinmeye hic mi hic gerek yok. Herkesin evinde olan türden temiz ve kapakli kaplar, kavanozlar , temiz bezler bu is icin yetip artiyor.

Sizin filizini yiyip memnun kaldiginiz tohumlar var mi? Deneyimlerinizi paylasir misiniz?

7 yorum:

  1. They look great! I want to plant some too. They taste great on a sandwich

    YanıtlaSil
  2. Bayılıyorum bu işlere... zevkle okudum. Denemek istedim bende...
    Harikasın Evrencim...

    YanıtlaSil
  3. Evren'ciğim,harikasın.
    Bu ay bende Bebeğim dergisinde bu konuyu ele aldım.
    Muhteşem tatları ve besleyici özelliği ile çocuklarımıza öğretmemiz gereken önemli metodlar bunlar.
    Çok öpüyorum seni.

    YanıtlaSil
  4. mercimekleri yikarken UK'deki mutfakta birisi izgarali bir yere kacmis lavaboda ve ben gormemisim, orada buyuyunce farkettim :) Sonra saksiya aldim, cicek acisini bile gordum. O fotograflari bulup yazayim birara :)

    Filizlendirme tumuyle murfak bezinin arasinda mi oluyor?

    YanıtlaSil
  5. Bloglar arasi dolasirken rastladim, yazinizi keyifle okudum, seneler önce yaptigim sonra tamamen unuttugum bir isti filizlendirme, derhal yeniden baslamali :) sevgilerle

    YanıtlaSil
  6. Fer,
    Thanks :) These were alfaalfa, radish and mung bean. Great in salads too!

    Burcu,
    Evde olanlarla başla, seveceksin :)

    cilek,
    haklısın, hem basit hem cok yönlü yararları var.

    Dilek,
    bezin arasında bile degil, üstünde :)

    YanıtlaSil
  7. Melange
    tesekkürler, siz neler cimlendirirdiniz? öneriniz var mı?

    YanıtlaSil