"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazartesi, Eylül 06, 2010

Önce su plastik geri dönüsüm kodlarini bir koyalim gözümüzün önüne:


Bir de, eger plastik kodlarina dair özet bilgiyi yazicidan alayim, hep elimin altinda dursun diyorsaniz, su sayfayi yazdirabilirsiniz.

Simdi evdeki plastik avinin ilk sonuclarini bildiriyorum. Önce görece olarak iyi haberler:
  • 7 yil önce aldigim bütün saklama kaplari 5 kodlu. Buna sevindim. Yine de zamanla uygun cam kaplarla degistirmeyi ve bunlara evde -mutfak disinda- baska kullanim alanlari yaratmayi düsünüyorum.
  • Oglumun beslenme kutusu ve sulugu da 5 numara. Özellikle BPA'siz olanindan arayip aldigim icin sasirmadim gerci bu sonuca. 
  • Paketle aldigimiz sebze meyvelerin hepsinde 5 kodunu buldum. Bu iyi haber. Ama yine de bu kadar cok paketli sebze meyve almak zorunda olmak hosuma gitmiyor. Buna bir cözüm düsünmeli...
  • Yogurt kaplari da 5 kodlu plastikten. Ama su evde yogurt yapmayla ilgili sorunu bir an önce asip hazir yogurt almaktan kurtulmak istiyorum. Daha az plastik tüketmek adina da önemli bir adim olacak bu.
  • Kefir süzmekte kullandigim süzgec mecburen plastik ama kodu 5'mis. Metale alternatif ama plastik de olmayan süzgec alternatifi nedir? Bambu süzgecler oldugunu duymustum kefir icin. Ama nereden bulacagim? Bunu bir arastirmali...
Simdi gelelim kötü haberlere :(
  • Aslinda yasadigimiz sehirde musluktan akan su icilebiliyor. Biz de öyle yapiyoruz. Yine de, ne olur ne olmaz diyerek sincaba sisede icme suyu aliyorduk. Sise tahmin edilecegi üzere plastik. Arada bir cam sisede alsak sincabin suyunu diye konusuyorduk esimle. Ama uygulamaya gecememistik bir türlü. Haftasonu evdeki plastik siselerin hepsine baktim. Kodlari 3! Acilen cam siseye , o olmazsa nispeten güvenilir plastik siselerde satilan markalara kaymaya karar verdik.
  • Türkiye'den erzak getirirken elime tutusturulmus, benim de gelince kap kacak eksikliginden mutfakta kullanmaya devam ettigim bazi plastik kaplar vardi ki, kodlari 1'mis! Acilen alternatifleri bulunacak. 1 kodlu plastik zaten bir kerelik kullanima uygunmus. "Reuse" (tekrar tekrar kullanim) degil, "recycle" (geri dönüsüm) daha dogruymus onlar icin. Aksi takdirde asinmaya ve icindeki zararli kimyasallari sizdirmaya basliyorlarmis. Bu sebeple bu kaplar icin yeni kullanim alanlari falan  aramayip dogrudan geridönüsüme yollayacagim.
  • Sincabin oyuncaklarinin hicbir yerinde geri dönüsüm kodu bulamadim. Iclerinde ne oldugunu Allah bilir! Asamali olarak plastik oyuncaklari ortadan kaldirmaya calisacagim. Yerine alternatifler yaratmaliyim yalniz. Kumas, tahta, vb. dogal malzemelerden... 
  • Banyodaki bir cok seyin kabi 1 kodlu plastikten. Sivi sabun, sampuan, temizlik ürünleri gibi. Dis macunu tüpü 5, bu iyi haber. Mutfakta bulasik deterjani kabi da 1. Anlasilan gida maddelerinin paketlenmesinde genelde 5, temizlik/kozmetik ürünlerinde 1 kullaniliyor. Peki su siseleri neden 1 veya 3? Bunu anlamakta güclük cekiyorum!
  • Mutfakta bazi araclarin kodlari ise 126-SAN imis. Bu koda sahip bir kac saklama kabi, bir süzgec ve ölcek var. 126-SAN,  Other-7'nin alt gruplarindan biri imis. Saglik ve cevre acisindan etkilerine dair ayrica bir bilgiye ulasamadim bir türlü. Arastiriyorum.
Ek olarak,
  • Bu arada biraz daha okudum ve anladigim kadari ile nasil 1 kodlu plastikler yeniden kullanimdan cok geridönüsüme uygunsa, 5 numarali plastikler de tam tersi pek geri dönüstürül(e?)miyormus. Dolayisiyla onlarda hedef mümkün oldugunca az satin almak ve satin alinanlari mümkün oldugunca uzun süre kullanabilmek olmali. Ancaaaak, bazi gida paketlerinin (örnegin sebze, meyve, bakliyat, makarna vb) 5 kodlu oldugunu tespit ettim evde. Bunlara yeniden kullanim alani yaratmak zor; daha acarken yirtiliyorlar. Burada bir celiski var, arastirmam gerek.
  • 6 kodlu plastigin, köpüge benzeyen kullan-at bardaklarin da temel malzemesi olan styrofoam'da da kullanildigini okudum. Ayrica wikipedia'ya bakilirsa fazla geri dönüsümü de yokmus. 6 dan ve styrofoam'dan her durumda kacinmali  öyleyse.
  • Bebek biberonlari genel olarak PC imis. Yani 7-Other grubunun BPA icerme riski olan alt grubu. Iste bunu da anlamiyorum! Makarna paketinde 5 kullanirken, biberon gibi önemli, isiya maruz kalacagi bariz bir ürün neden PC? Üretici icin bir avantaji var mutlaka...
Simdilik bu kadar. Akliniz karisti mi? Eylül sonuna dogru hepsini toparlayacak kadar bilgilenmis oluruz umarim...

10 yorum:

  1. Epeydir, okumak için biriktirmek zorunda kalmıştım yazılarını, nihayet bu akşam okudum, ama şimdi de gezilecek bir sürü link var ödev olarak:)
    Plastiklerle ilgili benim aklım da hep bu numaralarda karışıveriyor, her seferinde yeniden kontrol etmek zorunda kalıyorum. Yaşadığımız bir deneyim sonrası artık saklama kabı olarak varolan plastikleri sadece kuru şeyler için kullanmaya çalışıyoruz. Ama acı gerçekle de yüzleşiyoruz bu arada, plastikten kaçalım dedikçe sanki hepsi üzerimize geliyor. Örneğin burada yıkama kabı olarak plastik vazgeçilmez durumda, ironik olarak eskisinden çok daha fazla ihtiyacım oluyor. Eskiden emaye yıkama kapları, kovaları vardı, şimdi yok ya da ben görmedim. Öte yandan galvanizler var, ama onlar da çok kullanışlı değil.
    Her kullanımda suçluluk duyarken, bir yandan da "şimdi ben bunu atarsam doğada kalacak, halbuki kullanarak çöp olmasını önlüyorum" diyerek teselli bulmaya çalışıyorsam da nafile.
    Vicdan muhasebesinden alnının akıyla çıkabilen yahut daha iyi bir alternatif bulan yol göstersin.

    Bu not vesilesiyle Sincap'a yeni başladığı okul macerasında mutluluk ve keyif de içeren başarılar diliyorum.

    Sevgilerimle

    YanıtlaSil
  2. Ben ufaklik icin SIGG matara kullaniyorum. Klavuzunda BPA icermez ve geri donusumlu diyor. Plastik mataralara gore daha saglikli gibi gözüküyor.

    YanıtlaSil
  3. Meyvelitepe,
    Hosgeldiniz! Bahcedeki ve mutfaktaki islerin yavas yavas bitmesine bencilce sevindim desem? :) Haklisiniz, ne zaman evdeki plastiklerden kurtulmaya cabalasam ne kadar vazgecilmez sekillerde yasamimiza girmis olduklarini farkediyorum. Bu kez de öyle oldu. Bazi plastik türlerini dediginiz gibi atmak yerine kullanmaya devam etmek daha anlamli, kimilerini ise fazla kullanmayip geri denüsüme dahil etmek gerekliymis. Ben de bu ayirimin yeni farkina vardim. Bizim gibi alternatif arayisi icinde olan baskalari da var, firsat buldukca link verecegim... Güzel dilekleriniz icin tesekkürler:)

    Sinem,
    Merhaba! Oglum hic biberonla tanismadigi icin ona bir metal termos almistim. Sürekli yanimda tasiyordum ve istediginde termosun bardagina suyu ben koyup veriyordum, o kendisi iciyordu. Anaokuluna basladiginda -özellikle doga gezilerine gittiklerinde- basinin caresine bakmasi gerekeceginden ve bardagina kendisi su koymaya henüz hazir olmadigindan bu sulugu almistim. Plastik olmasi canimi sıkıyordu. Metal olan ama basligi bu yas cocuklarinin kendi basina icmesine uygun bir suluk olmasi gerek diyordum ve arayip bulmayi kafama koymustum. Sen gözümü actin ve arama süremi gayet kisalttin. Tesekkürler!

    YanıtlaSil
  4. Sigg'in gecen yilki urunleri bpali idi,bpa free ibaresi olmasina muhakkak dikkat et.ben klean kanteen aldim Defne icin.

    YanıtlaSil
  5. çok kafam karıştı benim ????

    YanıtlaSil
  6. Isil,
    Bu uyari icin sagol.

    Nihal,
    Hangi kismi kafani karistirdi?Belki orasi benim biraz olsun anladigim kisimdir. Bi daha anlatirim.

    YanıtlaSil
  7. Hani 1 imi kullnsak 5 imi konusunda kafam karıştı benimde???

    YanıtlaSil
  8. Isil, Sigg icin aluminyum diyor baktigim siteler. Nasil BPA'li olabiliyor? Sadece BPA'ya actigim savastan dolayi soruyorum. Ayrica aluminyum da iyi degil alzheimer suphesi var hala uzerinde! Cam ya da celikten sasmamak lazim. Senin aldiginda da celik diyor. Nereden temin ettin diye sorabilir miyim?

    YanıtlaSil
  9. Nihal,
    en dogrusu her ikisini de mümkün oldugunca az kullanmak diye bir cikarimda bulunabiliriz sanirim.

    Dilek,
    Isil daha iyi yanitlar sanirim ama benim tahminimce agizlik kismi plastik bütün metal suluklarda ve varsa orada sorun vardir.

    YanıtlaSil
  10. tupper marka ürünler geridönüşümsüz ve medikal malzemelerin cinsinden yapılıyor diye biliyorum...su şişesi veya sık kullandığım ürünlerde cama alternatif olarak bu markayı tercih ediyorum...güzel bir su şişesi var oğlunuz için kullanılabilir...siz de bi araştırırsanız ve bizimle paylaşırsanız çok sevinirim..

    YanıtlaSil