"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazartesi, Şubat 04, 2008

Buna değmem ve bundan fazlasına değerim!

"Siz buna değersiniz."
"Because you're worth it."
"Sie sind es wert."

Bildiğim hangi dilde duysam kulağımı tırmalıyor...
İsmini burada anıp reklamını yapmak istemediğim ünlü bir markanın ünlü sloganı bu.

Neden rahatsız ettiğini düşündüm, üç sebepten hoşuma gitmediğini buldum:
Birincisi, insan olarak bu sloganla kastedilenden çok çok daha değerli olduğuma inanıyorum. Değerimi belirleyen şey o kremi sürmek, saçımı bu boyayla boyamak olamaz ki... Daha üstün şeyleri hakediyorum. Kirletilmemiş havayı, temiz suyu hakediyorum. Adaleti ve barışı, saygı görmeyi, güvenlik korkusu duymadan yaşadığım şehrin sokaklarında yürümeyi hakediyorum.
Güzel kitaplar, iyi bir müzik hakediyorum.

İkincisi, birey olarak o kadar da önemli bulmuyorum kendimi. Bu sloganın benmerkezci havası çok itici geliyor. Dünyanın başka yerlerinde yaşayan milyonlarca insan da değerli. Ama pek çoğu aç, evsiz, işsiz; bazıları savaş, şiddet, terrör, doğal felaket bölgelerinde yaşıyorlar. Onların temel ihtiyaçları bile karşılanmazken hangimiz "buna" değeriz ki?

(Hiç mi bir şey yapmayalım kendimiz için? Kendimizi daha iyi hissetmek, keyiflenmek adına hiç mi bir şey satın almayalım? Elbette, hayır! Sık sık kendime armağan alırım örneğin :)) Abartılı bir önem ve değer duygusuna kapılmadan ihtiyaç duyduğumuz için yaparız çoğumuz bunu. )

Üçüncüsü,
bu sırt sıvazlayan,
bu aklınca cesaret verip teşvik eden,
bu "hadi, ha gayret, git de kendin için bir şey yap, bak iyi gelecek, ben seni düşünüyorum, sen bilmezsin, ben bilirim" der gibi gibi...
...tüketici, birey ve insan tarafımı ayrı ayrı aptal yerine koyan tavrı sevmiyorum.

Çok mu abartıyorum? "Canım, öyle bir reklam sloganı bu da..." diyenler olacağını sanıyorum.
Ama benim gibi düşünenler olduğunu da biliyorum. Şurada örneğin, şurada ve şurada olduğu gibi :))

4 yorum:

  1. Hic bu sekilde düsünmemistim bu reklam sloganini!! Reklam yapisi veya sloganindan etkilenen bir yapim yoktur ama tepkim olur. Cok ciddiye almamisim belli ki bu reklam kampanyasini ;)

    YanıtlaSil
  2. Ayça,
    Bu slogandan etkilenerek büyüklü küçüklü bir çok firma da benzer sloganlar üretince çok dikkatimi çeker oldu benim de. Bu yazıda sadece büyük abilerinden bahsettim ben :))

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir noktaya parmak bastın, sevgili Evren. Hem başlığı hem de içeriğinde sıraladığın gerekçelerle. Oldum olası tüylerimi diken diken eden bir reklam slogan türüdür bu: "Siz özelsiniz...siz buna değersiniz..siz bundan fazlası edersiniz..vs.." Lakin, insanı aptal yerine koyan mı yoksa aptal yerinden yakalayan mı demeli, bilemedim. Herkes farklı olmaya özeniyor; ama ürettiğiyle değil, tükettiğiyle. Herkes aynı tezgâhtan çıkmışcasına birbirine benzeyerek farklı/özel olmaya çalışıyor. Çelişki mi ironi mi yoksa her ikisi mi, adını sen koy. Eh, ne olduğundan çok nasıl göründüğünü önemseyen, kendini sıradanlığa layık görmüş insana reklamcılar bunu reva görmüş çok mu? (diyesim geliyor).

    Yine de reklamcılar bir konuda çok başarılı bence. Hem de sade/basit yaşamcıları kıskandıracak bir maharetle. Şu reklam, meramını üç kelimeyle anlatıyor baksana!

    Sevgilerimle:-)
    Serap Çakalır

    YanıtlaSil
  4. Serap Hanım,
    Siz yazınca farkettim ben de, üç kelime yetmiş, öyle değil mi? Bu da ironik doğrusu! Diğer tespitlerinize gönülden katılıyorum ve üstüne ekleyecek bir şey de bulamıyorum.
    Selamlar...

    YanıtlaSil