"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Pazartesi, Şubat 13, 2012

Yağmur için kim ağlar?

Photo by KRO-Media

Asagidaki alinti gecen hafta okudugum bir kitaptan. Gün gelip baska yazilardan link vermem gerekecegini hissettigimden simdi suraciga not ediyorum:


Bilim adamlari Navajo yerlilerinin "Cayir köpeklerini öldürürseniz, yagmur icin aglayan kimse kalmayacak" itirazlarina güldüler. Hic bir anlami yoktu. Hicbir ilgi ve baglanti göremiyorlardi. 1950'lerde Arizona Chilchinbito cevresindeki bütün cayir köpekleri öldürüldü. Cünkü insanlar bunun cöldeki bitkileri koruyacagini düsünüyordu. Sözkonusu alan ıssız ve terkedilmis bir araziye dönüstü.


Stephen Buhner One Spirit Many Peoples adli kitabinda neyin ters gittigini aciklar:

Cayir köpekleri ve toprakta oyuklar kazan bütün diger hayvanlar yeryüzünde nefes alan tüneller acarlar. Ay dünya cevresinde dönerken okyanuslarda gel-git ile suyun yükselmesine sebep oldugu gibi, yer altindaki akiferlerde de suyu cekip yükseltir. Yeralti akiferlerindeki bu alcalip yükselme insan vücudundaki nefes alip vermeye benzer. Yeralti sulari alcalip yükseldikce yeryüzü oyuk kazan hayvanlarin olusturdugu yariklar vasitasiyla nefes alip verir. Böylece yeryüzü, yagmur olusumuna yardimci olan  nem yüklü havayi disari dogru verir.


Nature's Secret Messages
Elaine Wilkes

Güncelleme: Cayir köpeklerinin köpek havlayisina benzer bir ses cikardiklarini ve adlarini da buradan aldiklarini okudugumda "yayinla" tusuna coktan basmistim. Sanirim "If you kill off the prairie dogs, there will be no one to cry for the rain" cümlesini yanlis cevirdim :) Keza basligi da yanlis attim bu durumda. Oldugu gibi  birakiyorum yine de. Navajo yerlilerinin yaninda dört mevsimcik olsun staj yapmak isterdim. Korkarim onlarin neslini de tükettiler. Cünkü hic bir anlami yoktu. Hicbir ilgi ve baglanti göremiyorlardi.  

3 yorum:

  1. Çayır köpekleri için de yağmur için de ben ağlarım. İşe yarasa keşke...

    YanıtlaSil
  2. Tanrı' nın bu dünyaya nimetlerle birlikte armağan ettiği varlıklar olarak gördüm hep Kızılderili dediğimiz ırkı. Daimi bir öğreti içerisinde ve doğa ile uyuma en iyi örneği sergilemekteydiler. Soylarını tükettiler nerdeyse ama onların sarf ettiği sözleri altın değerinde, iş işten geçince şimdi...

    Teşekkürler bu yazı için.

    YanıtlaSil