"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Çarşamba, Mayıs 09, 2012

Sizi bir yerden taniyor gibiyim

photo by friendsofmountauburn

Komsu bahcelerin birinde yasayan, iki yildir ne oldugunu anlamaya calistigim bir agacti.
Kis tomurcuklari kizilciga benzediginden kizilcik sanmistim önce.
Sonra yine ayni bahcedeki kizilcik agacinin tomurcuklarina bakip olmadigina karar vermistim.
Yapraklari bir seyler anlatir gibiydi ama ben tam duyamamistim ne dedigini.
Nihayet bu bahar iri , dört tac yaprakli, carpici cicekler acti. Daha önce gördügümü animsamiyordum. Sonra sebebini anladim. Gecen yil bu zamanlar Türkiye'deydik; cicek zamanini kacirmisim :)

Epeyce ihmal ettikten sonra nihayet bugün oturup agac kilavuzum Baumkunde'den cicek rengine göre aramaya giristim. Baumkunde bana Cornus nuttallii ile ipucu verdi; fakat alti tac yapragiyla o olamazdi. Bunun üzerine Wikipedia'dan Cornus türlerini taradim ve buldum: Cornus kousa. Ingilizce Kousa Dogwood, Almanca Asiatische Blüten-Hartriegel deniyor. Asya'ya özgü bir Cornus türüymüs. Japonya, Kore ve Cin'e özgü alt türleri varmis. Asyali bitkileri icgüdüsel olarak ayirt edebildigimi hissediyorum bir süredir. Örnegin bu agacin Asyali olusuna da sasirmadim hic.

Peki tanidigimiz baska bir Cornus türü var mi?
Ta-ta-ta-taaammm!
Var tabii ki :)
Cornus mas.
Yani bildigimiz kizilcik :)

Bu kizilcik tomurcugu, bu da C. kousa'nin ki.
Bu kizilcik yapragi, bu da C. kousa yapragi (hele sonbahar renklenmesi bir harika)
Bir tek sasirtmaca ciceklerinde var.
Bu kizilcik cicegi, bu ise C. kousa cicegi :) C.kousa'nin iri beyaz tac yapraklari aslinda tac yapragi degilmis, yalanciymis :) Yaramaz, bizi kandirmaya calisiyor :)

Bizimki megerse iki yildir "ben kizilcigin kardesiyim!" diye bagiriyormus da, ben duymuyormusum :)
Biliyordum bir yerden tanistigimizi!

Güncelleme (11. Mayis2012): Meyvelitepe'nin yorumu üzerine beyaz cicekli C. florida da olabildigini farkedince, dün yanindan gecerken kontrol ettim. Komsu bahcedeki agacin cicekleri de arka-iceriye dogru kivrik. Bu yaramaz beni durmadan kandiriyor! Son teshisim: Cornus florida :)

Yani su:

photo by nipplerings72

5 yorum:

  1. ne eğlenceli bulmacalar :)kızılcıklar oldu mu, selelere doldu mu hey açıyorum şimdi bu yeni bilgilerin şerefine :)

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel!Peşinde olduğum ağaçlardan biri bu, "Dogwood"un pembe çiçek açanları da var ve baharda muhteşem görünüyorlar, Türkçe adı ise "süs kızılcığı". Ne yazık ki burada hiç rastlamadım. Araştırırken, kızılcığın yakın akrabası olduğunu öğrenmiştim, "bir aşı kalemi olsa kızılcığa aşılanıp yetiştirilebilir mi acaba?" diye de epey düşünmüştüm:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Jale Hanim, "evet, o pembeler Cornus florida" diyecektim ki, teyit etmek icin bakinca gördüm, C. florida'nin da beyaz cicekli olani var :) Ciceklerinin uc kisimlari kivrik. Yarin bakip oradan ayirt etmeye calisacagim. Olmadi, sonbaharda meyvelerinden ayirt olacak. Meyve verirse tabii :) Türkcesini bulamamistim. Tesekkürler :)

      Sil
  3. Alakasız olacak ama bir şey sormak istiyorum: Reader üzerinden yazılarının sadece ilk paragrafının görünmesi özelliğini özellikle mi ayarladın? Eğer bu yönde özel bir tercihin yoksa, google reader üzerinden yazıların tümünün görünmesini sağlayabilir misin? Teşekkürler, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cokbilmis, evet o bilincli bir secim. Aksi taktirde bazi arkadaslar yetmisiki blogdan blog yazilarinin tamamini parmagini bile oynatmadan kendi (reklamli) sitesine otomatik kopyalayan bazi teknolojiler kullanabiliyor. Benim yazilarim CC lisansli ama bu türlüsü izinsiz ve ticari acidan suistimal icerdiginden engel koymayi tercih ediyorum. Gecmiste bazi bloggerlari bu sekilde üzüp sonra da "sen acmissin, ben niye almayayim?" diyen yüzsüzler olmustu...

      Sil