"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Perşembe, Temmuz 31, 2008

Atma, ek!

Lütfen kitabın adına bir bakar mısınız?

Don't Throw It, Grow It! 68 Windowsill Plants From Kitchen Scraps

Kafasını geri dönüşüm fikirlerine takmış, mutfakta eline geçen her türlü sebze, meyve, tahıl ve hatta baharatla tezgah üstü bahçesi kurmaya kalkan biri için tek kelimeyle kış-kır-tı-cı! Hangi 68 bitkiymiş kitapta bahsedilenler merak ediyorum. Aralarında denediklerim var mı? Deneyebileceklerim? Ya daha önce hiç duymadıklarım? Hiç aklıma gelmemiş olanlar? Me-rak e-di-yo-rum!

Fakat artık alışkanlık haline gelmiş bir alışveriş kuralı gereği hiç bir şeyi ilk duyduğum veya gördüğüm anda satın almamaya çalışıyorum. Bir süre bu kitabın etrafında dolaşacağım. Hakkında yazılmışları okuyacağım. İçeriğini koklamaya, neler anlattığını tahmin etmeye çalışacağım. Üzerinde düşüneceğim. Tek bir sayfasına bile dokunmadan bende yaratacağı ilhamları, yeni fikirleri salıvereceğim. Bu fikirlere dair bir şeyleri internette bulabilir miyim diye aranacağım. Bekleyeceğim. Alacak olursam evde yaratacağı fazlalığı abartacağım. Buradan taşınıp giderken muhtemelen yanıma alamayacağımı telkin edip kendimi vazgeçirmeye çalışacağım. "Zaten açıp baksan hepsi bildiğin şeylerdir" diye kötüleyeceğim. Üç vakit sonra eğer hala ondan vazgeçemediğimi anlarsam... Ve o günlerde ödüllendirilmeye layık bir iş de görmüşsem.. Sipariş edeceğim!

Gidişattan haberdar ederim...

11 yorum:

  1. ek, ek, ek, nereye kadar evren'cigim?
    hadi simdi bir avokado cekirdegini ektim, yarinkini ve sonraki gunlerinkini ve gelecek aylarinkini ne yapayim?

    en iyisi bahceli bir eve tasinalim, compost cop yapalim, ya da keci besleyelim evde ve butun organik coplerimizi, sebze kabuklarini, marulun dis yapraklarini filan ona yedirelim..

    :)

    YanıtlaSil
  2. kitabin kapagi hic yabanci gelmedi bana,sanki kitapcida gormus gibiyim.bir dahaki gidisimde bakayim.
    ne yazik ki,bizim mutfak evin arka tarafinda,penceresiz falan.diger yerler de bitki yetistirmeye musait degil.ben de erteliyorum heo bu konudaki düslerimi.

    YanıtlaSil
  3. Evren Selam,
    Bu aralar kaydım gittim bir yerlere. Oralarda maydonoz yetiştiriyorum, maydonozlar çıktı, iki hafta kadar aldı çıkmaları. Şu anda acaip sevimli görünüyorlar. Bu deneyimden kuvvet alıp biber ve roka ektim. Biberler aşırı arsız çıktı, nerdeyse toprağı delip geçtiler 2 günde. Rokalar nazlanıyor daha. Balkon minik bir seraya dönüştü bile... Her akşam işten gelişte onların toprağını elleyip kendimce nemli mi diye kontrol ediyorum. Şimdilerde en büyük terapim bu, sen de kendine bir kıyak yap bu kitabı al derim ;)

    YanıtlaSil
  4. Bir yerden sonra basa cikmasi zor olabilir ama okunmaya deger oldugunu düsündürttü bu kitap bana Evren :)

    YanıtlaSil
  5. Bazi kitaplar insani düs kirikligina ugratabiliyor. Hani su dokunmadan, koklamadan, incelyemeden bir "TIK" aldiklarimiz :) Ben akademik kitaplarda cok yasadim bu hezimeti. Simdi biraz daha dikkatliyim siparis öncesi, mümkün mertebe iyice didikliyorum.

    Bu kitaba gelince, simdi dogrusu ben de merak ettim ama bir yandan düsündüm de, sen, ki fazlasiyla konunun icindesin, deneyim ve bilgilerinle bir dolu "atma ek" bitki, meyve, sebze, tahil cikarabilirsin gibime geliyor. 68 tane olmasin da 40 tane olsun seninkiler de ;)) Ha ama dersen yetistirme teknikleri ilgimi cekiyor, o zaman ayri. Bu kitabi kitapcida elime alsam, söyle bir göz gezdirir ama almazdim diye düsünüyorum. Ama iste, icini bilmeyince merak uyaniyor!! Isil belki kitapcida inceler de sana, dolayli olarak bizlere biraz ipucu verir kitapla ilgili. Bakarsin hepimiz TIK'lamaya baslariz :))

    YanıtlaSil
  6. Yaban,
    Aslında haklısın, dünya ne bir avokado çekirdeği ile daha kirli, ne de onun geri dönüşümü ile daha temiz. Onun geri dönüşümü daha çok sembolik anlam taşıyor. Ben çoktan kompost yığının dibini boylamış olması gereken bir patates sürgünün toprağa nasıl da sıkıca sarıldığını, nasıl dal, nasıl yaprak olduğunu izliyorum bugünlerde. Çok şey düşünüyor, çok şey öğreniyorum ona bakınca. E, yanında keçili, bahçeli bir ev de fena olmazdı hani :))

    Işıl,
    Ben bu yıl bol güneş buldum fakat seyahatler yüzünden erteledim düşlerimi. Hep bir şeyler çıkıyor. Bakalım kitabı bulursan senin izlenimin ne olacak...

    Margot,
    Maydonozlar, evet, nedense hep öyle ağırdan alıyorlar biraz. Fakat terapi kısmında haklısın ve çok baştan çıkarıcı konuşuyorsun :))

    Demet,
    Yediğim bütün liçi, avokado, elma ve şeftali çekirdeklerini ekemem tabii. Ama mutfaktaki çimlenebileceğini düşündüğüm her şeyi galiba en az bir kez deneyeceğim :))

    Ayça,
    "Bu kitabi kitapcida elime alsam, söyle bir göz gezdirir ama almazdim diye düsünüyorum." Ne yalan söyleyeyim, ben de öyle yapardım :P Yayıncı ve yazarın emeğine haksızlık belki ama bazen yapıyorum işte... Ve, evet, alt alta yazsak galiba 68'e yaklaşırız biz de. Yetiştirme teknikleri üzerine yazdıklarına bir göz atmak fena olmazdı...

    YanıtlaSil
  7. yaban, işe avakado yememkle başlamak gerek. dünyanın bir ucunda yetişen bir meyvenin alakasız iklimlere taşınması zaten başlı başına bir sorun. az yeyip (az derken yerelliği ve dolayısıyla çeşitliliği kastediyorum) az tüketmek anahtar..

    YanıtlaSil
  8. evren, bu arada ümitle çamaşır deterjanı ve bulaşık deterjanı alternatifleri konusuna sardırmanı bekliyorum :) ben işin içinden çıkamadım :) tek alternatif boraks deniliyor pek çok kaynakta ve türkiye'de yok sanırım.

    YanıtlaSil
  9. Nihalg,
    Yaban sanırım avokadoyu kitabın kapağında da olduğu için örnek olarak verdi. Yoksa seninle aynı fikirde olduğu en az bir iki yazısını hatırlıyorum ben.
    Bulaşık ve çamaşır deterjanı ile ilgili denenmeyi bekleyen bir iki fikir var, sonra yazacağım :)

    YanıtlaSil
  10. Bloglarda sanki cekirdek biriktirme gibi bir etkinlik mi vardi yoksa ben mi uyduruyorum? Sanki birisi-leri cekirdekleri biriktirip ya ekiyordu ya da ekebilecek birisine mi veriyordu?
    Sabit yasama basladigimda ilk isim saksida bir seyler yetistirmeye calismak olacak.

    Alisveris konusunda ise kesinlikle haklisin : )...

    YanıtlaSil
  11. B5,
    Olabilir. Bana da e-mail yoluyla gelmişti benzer bilgiler bir ara. Bu konuda (yani ekolojik olarak doğruluğu konusunda) farklı görüşler var. Ama en azından iyi niyetli bir girişim, hiç bir şey yapmamaktan daha iyi gibi geliyor bana.

    YanıtlaSil