"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Haziran 05, 2012

Bahanen de yok bak artik!

Iki hafta kadar önce evde dondurma sezonunu da actik yeniden. Evde herkesin ortak begenisini kazanmis oldugundan acilisi kakaolu dondurmayla yaptim. Cok olgun muzlar vardi; muz dondurmasi da ekledim yanina.
Gecen haftasonu ise cilekli dondurma yaptim. Meyveli dondurmalarla ilgili bir sorunum var. Meyvedeki su orani sebebiyle, kivam arttiran diger malzemeleri dogru oranda katmazsak dondurmanin icinde buz kristalleri olusuyor sanirim. Bu da yerken dilde ve bogazda kendini hissettiren buzlu bir tada sebep oluyor. Simdi bunu nasil asacagim üzerinde calisiyorum. Cözersem haber veririm :)

Aslinda dondurma yapmanin anafikri cok basit. Gerekli olan tek sey, yaklasik muhallebi kivaminda bir karisim olusturmak; sonra da bunu basta bir saatlik araliklarla, sonlara dogru yarim saatlik araliklarla karistirarak buzlukta dondurmak. Ben dondurma makinesiyle yapilan bir cok tarifi bu yöntemle denedim ve ise yaradi. Dolayisiyla evde dondurma yapmak icin bence dondurma makinesine gerek yok. Buzluk yönteminde tek endisem durmadan acilip kapanan kapagi sebebiyle, buzdolabinin dondurma makinesinden daha cok enerji harciyor olmasi olasiligidir. Fakat bundan da emin degilim.

Foto : Panduf
kirmizi, kiskirtici ahududu dondurmasi buzluga girmeden önce... 
Ben dondurma yaparken guarn cekirdegi tozu kullaniyorum. Gecen yil verdigim tarfileri de hep onunla yapmistim. Guarn cekirdegi tozu -bildigim kadariyla- Türkiye'de bulunmuyor. Türk tariflerinde cogunlukla kullanilan kivam arttirici sahleptir. Fakat güzelim orkidelerin varligini korumak acisindan ondan da elimizi biraz ceksek iyi olur. Zaten artik orijinalini bulmak da öyle kolay degil. Ama dedigim gibi, dondurmanin ana fikri bana kalirsa muhallebi kivamli bir karisim olusturmaktir. Nitekim aklimda uzun zamandir olan seyi Panduf denedi ve gecen yil yazdigim ahududulu dondurmayi guarn cekirdegi tozu yerine pirinc unuyla yapti. Benim bir cay kasigi guarn cekirdegi kullandigim yerlerde, o bir tatli kasigi pirinc unu kullanmis. Sonuctan memnunmus, haberin olsun :)

Ayrica bazi meyvelerin zaten kendiliklerinden kivamli bir yapilari var. Onlara biraz da krema ekleyince bile güzel bir dondurmaya dönüsüyorlar. Muz, avokado ve bal kabagi benim kesfettiklerim...

Bir de Italyan dondurmalarinin klasik kivam arttiricisi yumurta sarisi vardir. Ben cig yumurta durumlarindan dolayi biraz uzak dururum ama sence sakincasi yoksa neden denemeyesin?

Dondurma ve benzeri tatlilarda kivam saglamak icin kullanilan bir diger ürün ise keciboynuzu cekirdegi tozu. Keciboynuzu Türkiye'de yetisen bir bitki olmasina ragmen hem meyvesinin unu, hem de cekirdeginin tozu az bilinip kullaniliyor. Ben Internet'e adini verince karsima Isvicre'den ithal ürünler geliyor örnegin. Sasirtici, degil mi? Bu bahaneyle adini analim, belki keciboynuzu ikliminde yasayanlardan bu ise girisenler de olur :)

Diyecegim o ki, kir su seytanin bacagini, yap su dondurmayi!
Internet dünyanin dört bir yaninda evde dondurma yapan ve tariflerini paylasan insanlarla dolu.
Katil onlara!
Satin aldiklarinla kendi yaptigin dondurmanin iceriklerini karsilastirdiginda sasirip kalacaksin.

Eger isine yararsa, benim deneyip yazdigim tüm dondurma tariflerine su linkten ulasabilirsin.

31 yorum:

  1. Senin tariflerin sanırım sütü pişirerek yapılıyor, yanlış görmediysem. Defne Koryürek bir programında eşit miktarda krema ve süzme yoğurdu karıştırarak yapmıştı dondurmayı. İçine istediğin meyveleri koyuyorsun ve buzlukta bekletiyorsun. Bulduğum en pratik dondurma tarifiydi bu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1 bardak süte bir cay kasigi guarn cekirdegi tozu ekliyorum. Sadece süt koyulassin diye biraz ılıtıyorum. Süt pişmeden etkisini gösteriyor zaten toz. Kremayi da bu hafifce ılımış yoğun süte ekliyorum. Üstüne de meyve ya da baska ne gelecekse... Yogurtla dondurma yapmayi denemek istiyordum ama buzlu buzlu olur gibi geliyordu. Himm, demek süzme yogurt :) Tesekkürler :) Hayir, zihin bir kez süzme yogurda atlayinca oradan da otomatik olarak quarka (lor) atliyor. Olur mu acaba?

      Sil
  2. Hani başta yazmışsın ya, meeyveli dondurmalarda kıvam sulu olduğu için buzlanmaya sebep oluyor diye.. işte bilhassa eski tip dondurmalarda (30-40 sene önceden bahsediyorum :) ) bu mutlaka olurdu ve mutlaka bu özelliği arayan insanlar var hala. Tanıdıklarıma ileteyim de bu sorunu onlar için şenlik şölen olsun :)

    Elim hala gitmedi dondurma yapmaya.. yarın artık yapsam da keyfini alsam :)
    Teşekkürler hindiba teşviklerin için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hahahaa! Sevindim bu ise Momentos'cugum :) Evet cözümü basit, meyve orani yüksek tutulacak. Hatta tam tutmuyorsa meyve suyu eklenebilir. Bir cesit sorbe (http://en.wikipedia.org/wiki/Sorbet) oluyor iste o zaman. ve fakat bizim evde öylesi sevilmiyor iste...

      Sil
    2. Evet buzlu sevenler bir bir ortaya çıkıyor :) bu arada nihayet şeytanın bacağı tarafımdan kırıldı. Yani dondurma yapmaya karar verip kolları sıvadım. Kakaolu dondurma için; 1 bardak süt, 200 ml lik hazır krema (ki bunu bile dışardan almak istemiyorum :) ), 4 kaşık kakao, bir tatlı kaşığı pirinç unu, 6 kaşık harnup pekmezi (evde yapılmışından).
      Herşey gayet iyi ancak kakaolu yaparken pekmez kullanmamak gerek bunu anladım, zira oldukça yoğun bir acı tat söz konusu oluyor, bu acılık biber acısı değil elbet ancak şeker tadını çok çok bastırıyor kakao ve pekmez. Sanırım nerdeyse 1 su bardağı gerekecek pekmezden. Velhasıl sırada kefirli, sade dondurma var.. :) haydi bakalım..

      Evren kefirli dondurma tarifi için teşekkürler :)

      Sil
    3. Momentos, ya kakaonda bir farklilik var, ya da evet pekmez yerine seker kullanmali. Ben 4 kasik kakao ve 4 kasik sekerle ilimli bir tat tutturuyorum.

      Kolay gelsin,virüs bulasti bir kez :)

      Sil
  3. Bu güne kadar aldığım zararlı bileşenlerin yarıdan fazlasını dondurmadan aldığıma eminim. Zira benim için bu sonsuz mutluluk kaynağının mevsimi, ölçüsü, duru durağı yok.

    Bakalım bakalım tariflere neler varmış :)

    Sevgiyle,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem saglik, hem sonsuz mutluluk kaynagi olsun bundan böyle Azze'cim :)

      Sil
  4. Market dondurmaları kimyasal kaynıyor diye Mado benzeri yerlerden alıyordum, onda da 2 defa kıl çıktı. Ufacık kısacık erkek saçı. İyisi mi o meyveli tarifleri deneyeyim. Buzlu oluyormuş hem.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mado'nun bu kadar subelesmesi göz önüne alindiginda eskisi kadar geleneksel yöntemlerle üretim yapabildiginden süpheliyim. Ne cok buzlu dondurma seven varmis :)

      Sil
  5. Dondurmaların bir coğu kimyasal maddler katıldığını düşünüyorum.
    sağlık bakanlı ilgilense iyi olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saglik Bakanligi ilgilenene dek cok gec olur bence. Bilincli tüketiciler olmali, konuyu cok sahsi olup biz ilgilenmeliyiz bence.

      Sil
    2. Evrene katılıyorum. Sizin de böyle bir çekinceye karşılık ''174 Alo Gıda'' hattını arayarak şüpheli bulduğunuz durumu bildirmenizi öneriyorum!

      Sil
  6. Merhaba,
    Blogunuzu uzun zamandır merakla ve ilgiyle takip ediyorum. Ben de bu sene 3,5 yaşındaki oğlum için evde dondurma yapmaya başladım. İlk denememde çilekli yaptım ve dediğiniz gibi buzlu buzlu oldu. Sonraki seferde ev yapımı çilek reçeli kullandım ve sonuç kesinlikle daha başarılıydı, oğlum da bayıla bayıla yedi. Buluduğumuz yerde (yeşilovacık-silifke-mersin, biz de burada çilek üretimi yapıyoruz) taptaze süt bulma imkanımız var, süt yeterince yağlı olduğu için kremaya gerek kalmıyor ve kıvamı gayet iyi oluyor. Buralarda keçiboynuzu doğal organik olarak yetişiyor, bahsettiğiniz keçiboynuzu çekirdeği ununu sahlep yerine mutlaka deneyeceğim, sonraki denemeyi şeker yerine keçiboynuzu pekmezi, ceviz ve keçiboynuzu çekirdeği unu ile yapıp sizi de sonuçtan haberdar ederim. İlham verici yazılarınız için teşekkürler, sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ecemuhaddis, keciboynuzu cekirdegi cok sert bir sey ve iyi bir degirmende cekilmesi, endüstriyel olmasa bile bir tür atölye ortaminda üretilmesi gerekiyor bildigim kadariyla. O türden imkanlariniz mi var? Varsa bu denemeleri yapip sonuc paylasmanizdan cok mutluluk duyarim. Datca'dan bir arkadasimizin gönderdigi keciboynuzu unu var bende (bu kez meyvenin unu ama cekirdeginin degil). Ben de bir sonraki denemeyi harnup unu, harnup pekmezi vb ile yapmayi düsünüyorum. Bir tür harnup dondurmasi olacak yani. Düsüncesi bile heyecanlandiriyor beni :)

      Sil
    2. Evren bildiğim ve verdiğin linkten de gördüğüm kadarıyla Pınarlarınki meyve ve çekirdek birlikte çekilerek elde edilmiş!

      Aynı şekilde ben de evdeki keçiboynuzlarını çekmeye kalkmıştım. Az daha robotu da elektrikli kahve değirmenini de yakıyordum! Belki sırf çekirdekler elektrikli kahve değirmeninde denenebilir. Ama ikisi birlikte olunca, meyve yumuşak geliyor, çekirdek sert geliyor, o zaman işler karışıyor!

      Ben ikinizden de gelecek haberleri merakla bekleyeceğim.

      Sil
    3. Ben nedense burada keçiboynuzu çekirdeği unu bulabileceğimi düşünmüştüm ancak sanıyorum benim düşündüğüm ürün keçiboynuzu unu, onunla da denesek acaba aynı kıvamı yakalayabilir miyiz sizce de?

      Sil
    4. ecemuhaddis, bahsettiginiz sey keciboynuzu unu olmali. Kakao muadili olarak kullanilan, hafif tatli, keke kurabiyeye , süte katilan toz. Cekirdeginin tozu ise baska bir ürün. Sahlep, nisasta vb gibi kivam verici özelligi var. Vegan, vejeteryan mutfaklarda kullaniliyor. Cok yaygin bir ürün degil. Ama keciboynuzunun asil yetistigi ülkelerde neden kullanilmasin diyorum kendimce...

      Sil
    5. Kesinlikle neden kullanılmasın, daha önce de yazdığım gibi keçiboynuzu bu bölgede yüzyıllardır doğal organik olarak yetişiyor ancak bu ürün neden yapılmıyor acaba ve İsviçre'den ithal ediliyor? Sorup soruşturacağım belki yerel bir üretici vardır buralarda. Ürüne ulaşırsam sizi de haberdar ederim, sevgiler.

      Sil
    6. Keçiboynuzu zamkı üreten 2 tane Mersin'li firmaya ulaştım, bir tanesinin ürünleri de hammaddeler.com web sitesinde perakende satılıyor. Ben yakın zamanda sanırım sipariş vereceğim, size de bir miktar ulaştırmamı ister misiniz?

      Sil
    7. Ecemuhaddis, tesekkür ederim :) Burada bulunuyor, bu ara quarn cekirdegi tozum da var henüz bitmemis. Fakat siz denemenizin sonucundan haber verirseniz mutlu olurum. Bu arada bu ürünün Türkce ticari adi keciboynuzu zamki anlasilan. Biz de öyle kullanalim da keciboynuzu tozuyla karismasin :)

      Sil
  7. Tesekkur ederiiiiim :)

    Eh kefirli dondurma da bekliyorum bu sartlarda senden :P

    Bizim bocuk icin bu sene bu ise girismem sart!

    Quark cheese kullanilan bir cheesecake tarifim vardi. Almanya'da dogup buyumus bir Yunan bir arkadastandi hatta :) Onu suzme yogurtla yaptim super oldu! Quark in tam karsiligi lor mu? Zira tadi da tipi de tam suzme yogurt gibi.

    Gasilhane - Mado benzeri yerlerde de basiyorlar gida boyasini. Onlar nerelerden aliyorlar bilmem :( Al birini vur oburune. Kendim yapmadikca icim rahat etmeyecek benim!

    YanıtlaSil
  8. Kefirli, lorlu, yogurtlu, hepsini yazdim deftere :)
    Quark'in lor olduguna karar verdim ben. Cünkü Almanca bir kaynakta evde quark ve Türkce sitelerden de evde lor yapimini okudum. Ikisi ayni. Sütü isitip limon suyu ya da sirkeyle kestiriyorsun, ayrilan kati kismi süzüp aliyorsun. Geride kalan kisma da Türkce'de peynir alti suyu, Almanca'da molke deniyor. Cok saglikli bir sey. Burada paketleyip satiyorlar hatta.

    YanıtlaSil
  9. Yaşasın yaşasın :)

    Quark ı ben de ne olduğunu tam bilemeden tarifte kullanıldığı için marketten paketli almıştım. İngiltere'de de satılıyordu.

    O zaman aynı değil ama ikame ürün diyebiliriz :) Süzme yoğurt ve quark için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Wikipedia'da baktim kücük nünas farklari var. Zaman bulursam detayli arastirip yazacagim. Bence hepsi kulllanilabilir birbirinin yerine. Nitekim cheese cake'i lorla yapani da duydum,süzme yogurtla yapani da sanirim. Yaniliyor muyum?

      Sil
    2. Yanilmiyorsun elbet ama onlarda tadlarda farkliliklar var. Bu yaptigimda ikisindeki lezzet ayni. Fark yok.

      Krem peynir, lor, labne vs cok belirgin farka sebep oluyor.

      Sil
  10. @Berceste Ben de 1 yaz geçti dondurma yemedim:( Bu yaz öğrenmek şart artık. Çünkü gerçekten insanın midesi kaldırmıyor. Bir de Algida reklamları ne kadar garip. 20 tane kimyasalı bir araya getirip paketliyorlar ve mutlu genç insanlar mutlulukla Algida ısırıyor! Şaka gibi.

    YanıtlaSil
  11. Disardan dondurma aliyorsaniz iceriginden haberdar olmamanizi tavsiye ederim :)Ozellikle yurtdisinda yasayanlar. Turkiye'de kunduzlari bu maksatla kullandiklarini dusunmedim ama belli olmaz.
    Ben sana kesin bahsetmisimdir ama bak bu linki :)
    http://www.metro.co.uk/tv/860150-jamie-olivers-ice-cream-revelation-leaves-letterman-open-mouthed
    Muz iyidir muz :)
    muz+maple syrup yeter de artar :)
    veya muz+ meyve+ azicik sut ve maple syrup veya bal
    az oz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok , bahsetmemistin, simdi okudum. Evde en fazla bes malzemeyle hazirlayabilecegim dondurmanin endüstriyel versiyonunda icindekiler bölümü roman uzunlugunda. Kunduzlari bilmese bile insan durup düsünmeye basliyor, "neden?" diye...

      Sil
  12. kivam arttirici olarak muzu kullan cilek+muz gibi yada keten tohumunu! keten tohumunu mesela bir muz yarim kilo cilekle blenderdan gecir kivami tam bir dondurma oluyor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keten tohumunun kivam arttirici özelligini biliyordum ama dondurmada kullanmak aklima gelmemisti, bak :)

      Sil