"Tek yol budur deriz; bilmez miyiz ki bir noktadan geçebilen doğrular kadar yol vardır."

(Thoreau)




Salı, Haziran 26, 2012

Sen naneni ek.

Evde ot yetistirme konusunu ilk okumaya basladigimda nane hakkinda söyle bir seyler okudugumu animsiyorum: "Nane yetistirmek cok kolaydir.Insan nane yetistirirken yanlis yapamaz. Ne kadar yanlis yaparsaniz yapin, yetisir."

Ben nedense yetistiremedim. Ille bir aksilik, bir beceriksizlik geldi buldu beni.
Ya köklendirecek dogru dürüst bir dal bulamadim,
ya buldugumu köklendiremedim,
ya tam köklendirdigim dali ekecekken sincap bardagi devirdi, kökler kirildi,
ya ektim, üc güne varmadan yaprak bitleri sardi etrafini, ben gec farkettim, sonra nasil kurtaracagimi bilemedim :)

"Zor diyorlar ya, bari sunu bir de tohumundan yetistirmeyi deneyeyim" dedim; aradim taradim nane tohumu satilan bir yer bulamadim :)

Bu yil bildigin üzere ilkbaharda buldum o aranan tohumu ve ektim :) Ve cimlendi :)
Benim ektigim Peppermint'ti. Gerci ben daha cok Spearmint severim. Ama kirk yilda bir tohumunu bulmusken , müskülpesentlik edecek degildim.
Derken posta kutuma köklenmis bir nane dali düstü :) Diktim, tuttu :) Elbette Spearmint'ti :)
Yaprak bitleri tabii ki geldi buldu naneyi. Ben kovdum, gitti :)
Sincap gelip gidip bakti bitkilere. Hatta ben sularken arada birer yaprak isteyip tatlarina bakti. En cok dereotunu sevdi :) Ama hic kaza olmadi :)

Nanede seytanin bacagini kirdim :) Bir ararken iki tür nane sahibi oldum :)
Ne yalan söyleyeyim tohumdan yetistirirken de cok zorlanmadim. Nane sabir ögretmeniymis, ögrenmis oldum :)

Tanistirayim;
Bu benim tohumdan yetistirdigim Peppermint:


Bu da tutturmayi basardigim Spearmint:


Böyle durduguna bakma, kimbilir kac salataya, caciga, yemege girdi. Ben üstten aldikca, o sagdan soldan büyümeye devam ediyor :)

Bu son söyledigim pencere kenarinda büyüyüp giden bütün otlar icin gecerli. Insan boylarina poslarina bakip, bir iki kullanimda biteceklerini saniyor bazen. "Olsun" diyor, "bir iki kez olsun kendi elimizin yetistirdigini yemis oluruz". Ama öyle olmuyor :) Saksilar göründügünden daha büyük, otlar göründügünden daha gürbüz. Cekirdek ailemizin pek cok yemegini, kahvaltisini senlendiriyor.

Endiseye mahal yok.
Sen naneni ek. O yetisir.
Ve dünya göründügünden cok daha zengin, bolluk hüküm sürüyor.

10 yorum:

  1. bende nane yetistirmek istiyorum.... tohumunu nereden bulabilirim dersin?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yaz hasat edebilmek istiyorsan en iyisi yine bir dal naneyi köklendirmek. Marketten aldigin bir naneden bile olur. Dalin diri görünüyor olmasi yeter. Yok, ille tohumdan dersen; Türkiye'de tohum nereden bulunur bilmiyorum. Ben bazi degerli otlarin tohumlarini Amazon'dan almistim ama Türkiye'ye satislari var mi, bilmiyorum. Ve son olarak, peppermint istersen, ben sana benimkinden seve seve gönderirim. Nanenin tohumlari minicik ve daha cok var bendeki pakette.

      Sil
  2. Masallah nanegillere :)

    Sincap'i da onun dereotunu da yerim bu arada :)

    YanıtlaSil
  3. :))))) guzel bir kitap abgligi gibi sen naneni ek:) çok sevindim nane sefaniza bu tip bitkiler koparildikça yasama daha siki sariliyor kanimca:) muthis bir hayatta kalma gudusu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle gercekten, baska bitkilerde de deneyimliyorum.

      Sil
  4. Benim kız da dereotuna bayılıyor. Gelip gidip saksıdan bir dal koparıp ağzına atıyor, ilginçtir bana ağır gelir dereotunu ancak 20 yaşımda yemeye başlayabilmiştim :)

    İstanbul'da Mısır Çarşısı'nda her tür tohum bulunuyor. Hatta yapı marketlerde (BauHaus, Koçtaş vs) bile paketler halinde tohum satılıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok Bilmisim, dereotundaki kalsiyumun, sutteki kalsiyumdan bile daha fazla oldugunu ogreneliberi bizimkine yedirmeye calisiyorum ama anasi gibi o da sevemedi :( Sen dua et iste ne guzel senin bocuk yiyormus :)

      Misir Carsisindaki tohumlara hele de acik olanlara aman dikkat! Bozulmamalari icin ilaclaniyorlar zira :( Daha tohumdan isi sakata atmak istemiyorsan en guzeli atalik tohum bulmak, bulamadigin noktada da organik bulabiliyorsan ona yonlenmek. Cogu yapi markette satilan tohumda da ne yazik ki ayni sorun olabiliyor. Sen boyle seylere dikkat edersin, aman dikkat...

      Sil